بررسی اثرات اسید سیتریک و آنزیم فیتاز بر عملکرد، پروفایل چربی خون، سیستم ایمنی و برخی ویژگی های لاشه جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
مطالعه حاضر جهت بررسیاثرات مکمل سازیاسید سیتریک و آنزیم فیتاز بر عملکرد، پروفایل چربی خون، سیستم ایمنی و برخی ویژگی های لاشه جوجه های گوشتی انجام شد. برای این منظور تعداد 240 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه سویه راس 308 در آزمایش فاکتوریل 2×2 با اسید سیتریک (0 و 1 درصد) و آنزیم فیتاز (0 و 500 واحد فعال آنزیم در هر کیلوگرم از جیره) در قالب طرح کاملا تصادفی، با چهار تیمارآزمایشی،پنج تکرار و 12 قطعه جوجه در هر تکرار تا 42 روزگی پرورش داده شدند.نتایج نشان دادند که افزودن اسید سیتریک منجر به کاهش مصرف خوراک در دوره رشد و کل دوره گردید. در حالی که آنزیم فیتاز تاثیری بر عملکرد پرندگان نداشت.میانگین افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفتند. استفاده از اسید سیتریک باعث کاهش سطح کلسترول و LDLسرم شد. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده سطح HDL و VLDLسرمدر اثر افزودن اسید سیتریک افزایش یافت. افزودن همزمان اسید سیتریک و آنزیم فیتاز به جیره منجر به کاهش سطح LDL سرم شد. اسید سیتریک و ترکیب آن با آنزیم فیتاز وزن نسبی بورس فابرسیوس را افزایش دادند.همچنین افزودن اسید سیتریک و آنزیم فیتاز به جیره به ترتیب منجر به کاهش و افزایش میزان چربی محوطه بطنی شدند. در کلنتایج نشان دادند که استفاده از اسید سیتریک و آنزیم فیتاز با هم نه تنها تاثیر منفی بر روی اثرات همدیگر ندارند، بلکه در برخی موارد منجر به تقویت اثرات همدیگر می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1323498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!