تاثیر سیستم تغذیه تلفیقی بر جذب عناصر غذایی و عملکرد ذرت علوفه ای در شرایط کمبود آب

پیام:
چکیده:

مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر تغذیه تلفیقی قارچ میکوریز آربسکولار و باکتری سودوموناس فلورسنس به عنوان کود زیستی و مصرف فسفر از منابع سوپرفسفات تریپل و خاک فسفات به عنوان کود شیمیایی بر جذب عناصر غذایی و میزان عملکرد ذرت علوفه ای (Zea mays L.) در شرایط کمبود آب انجام گرفته است. این پژوهش به صورت کرت های دو بار خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی، در سه تکرار به اجرا در آمد. فاکتورها عبارت از آبیاری (آبیاری پس از 60 و120 میلیمتر تبخیر از تشت تبخیر کلاس A) در کرت های اصلی؛ ترکیب قارچ میکوریز آربسکولار و باکتری سودموناس فلورسنس (کاربرد توام قارچ میکوریز و باکتری، کاربرد باکتری، کاربرد قارچ میکوریز و عدم کاربرد قارچ میکوریز و باکتری) در کرت های فرعی و تیمار کود شیمیایی فسفره (عدم مصرف کود شیمیایی فسفره، مصرف 50% کود سوپر فسفات تریپل مورد نیاز براساس نتایج آزمون خاک و مصرف سنگ فسفات) در کرت های فرعی فرعی بودند. صفات مورد بررسی شامل جذب نیتروژن، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، منگنز و مس، عملکرد ماده خشک علوفه و درصد کلنیزاسیون ریشه بود. تیمار تنش کمبود آب و کاربرد توام قارچ و باکتری حل کننده فسفات جذب نیتروژن، روی، منگنز و مس را نسبت به تیمار آبیاری نرمال و عدم استفاده از ریزجانداران حل کننده فسفات به ترتیب به میزان 75/7، 8/12، 41/1 و 76/27 درصد افزایش داد، البته این افزایش تنها برای نیتروژن، روی و مس معنی دار بود. همچنین، نتایج برهمکنش کود شیمیایی فسفره و ریزجانداران حل کننده فسفات نیز نشان داد که کارایی کود سوپر فسفات تریپل همراه با ریزجانداران حل کننده فسفات در صفات اندازه گیری شده نسبت به سنگ فسفات بیشتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1338640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!