تاثیر پاپ کوییز بریادگیری دانشجویان پزشکی در مقطع علوم پایه در درس نوروآناتومی

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
پاپ کوییز آزمون های کوتاهی هستند که در طول ترم، بدون اطلاع قبلی دانشجویان ودرفواصل زمانی نامنظم جهت ارزشیابی تکوینی دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر پاپ کوییز بر یادگیری دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت پذیرفت.
روش بررسی
مطالعه حاضر، بصورت نیمه تجربی در ترم اول سال تحصیلی 92-1391 انجام شد و 120 دانشجوی علوم پایه پزشکی دانشکده پزشکی که درس آناتومی اعصاب را می گذراندند بصورت تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شدند. تدریس در دو گروه شاهد و آزمون توسط یک استاد و با محتوای مشابه انجام گرفت. در طول ترم، 8 کوییز از محتوای تدریس شده برای گروه آزمون برگزار شد. در پایان ترم از هر دو گروه آزمون یکسانی به عمل آمد. نمرات آزمون پایانی وارد نرم افزارSPSS 16 گردید. با استفاده از آزمون های توصیفی میانگین نمرات هر دو گروه تعیین شد. سپس برای تعیین تاثیر آزمون ها بر یادگیری دانشجویان، از آزمون T مستقل استفاده گردید.
یافته ها
بررسی میانگین نمرات حاصل از آزمون پایانی نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در گروه آزمون 13/57 و در گروه شاهد 14/32 بود. انحراف معیار نمرات در گروه آزمون 2/73 و در گروه شاهد انحراف معیار نمرات 3/04 بود. هرچند یادگیری در گروه شاهد بیشتر بود ولی داده های حاصل از آزمون Tمستقل، نشان داد که این تفاوت معنی دار نیست (P = 0.41).
نتیجه گیری
در پژوهش حاضر برگزاری پاپ کوییزها به عنوان ارزشیابی تکوینی تاثیری بر نمرات حاصل از آزمون پایانی دانشجویان علوم پایه پزشکی نداشته است. از دلایلی که برای این نتایج می توان متصور بود تاثیر سایر عوامل موثر بر یادگیری دانشجویان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1347371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!