توسعه و تست یک عینک واسط انسان با کامپیوتر مبتنی بر سیگنال الکتریکی چشم برای ناتوانان جسمی حرکتی

پیام:
چکیده:
هدف
هدف این تحقیق طراحی و ساخت و ارزیابی عملکرد یک واسط انسان با کامپیوتر پوشیدنی بوده است که امکان تایپ حروف با حرکات چشم را برای بیان منظور، در افراد ناتوان جسمی حرکتی و فاقد قدرت تکلم فراهم می آورد.
روش بررسی
در این مطالعه کاربردی توسعه ای، عینک واسطی طراحی و ساخته شده است که سیگنال الکتریکی چشم را ثبت و به صورت بی سیم به کامپیوتر منتقل می کند. با پردازش زمان حقیقی اطلاعات، امکان ارتباط با صفحه کلید مجازی و نیز بازی کامپیوتری فراهم می شود. برای ارزیابی عملکرد دستگاه، شش فرد عادی ازلحاظ جسمی ذهنی و علاقه مند به شرکت در آزمایش، در محدوده سنی 16تا50 با نمونه گیری ساده انتخاب شدند و در مجموع 1071 کاراکتر را با این دستگاه تایپ کردند. بر این اساس پارامترهایی نظیر صحت عملکرد سیستم و میزان تایپ محاسبه شد. همچنین امکان پذیری استفاده از دستگاه برای افراد ناتوان جسمی حرکتی با انجام بازی کامپیوتری روی چهار فرد فلج در چهار اندام بررسی شد.
یافته ها
طبق نتایج به دست آمده از آزمایش ها، صحت عملکرد سیستم در تشخیص حالت های حرکتی چشم، در گروه افراد عادی 94٫1 درصد و میزان تایپ 7٫22 کاراکتر در دقیقه محاسبه شد. در انجام حرکت های چشم برای ارتباط با سیستم، متوسط درصد موفقیت افراد ناتوان جسمی حرکتی شرکت کننده در آزمایش 58٫7 درصد محاسبه گردید.
نتیجه گیری
این دستگاه ضمن حفظ کیفیت مطلوب در ثبت و پردازش سیگنال، کوچک (در اندازه cm4٫5×cm2٫6) و سبک (15 گرم) و کم مصرف (توان مصرفی mW 123) بوده است، به صورت عینکی روی چشم گذاشته می شود و امکان کاربرد روزانه را برای کاربر خود فراهم می کند. محیط کاربری به گونه ای طراحی شده است که فرد می تواند کلمات را با کمترین تعداد حرکت چشم تایپ کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!