مقایسه تعادل ایستای کودکان نابینا و ناشنوا و همتایان عادی در شرایط مختلف

پیام:
چکیده:
هدف
سیستم های حسی که شامل دستگاه وستیبولار و حس بینایی و احساس حسی پیکری است، نقش مهمی در کنترل حرکتی ایفا می کنند. فقدان اطلاعات حاصل از هریک از این سه سیستم می تواند روی نوسان بی اختیار قامت در وضعیت ایستاده تاثیر بگذارد.
روش بررسی
در این پژوهش مقطعی مقایسه ای، 17 کودک نابینای مادرزادی (9 دختر و 8 پسر) و 30 کودک ناشنوا (14 دختر و 16 پسر) 6تا12 ساله شهر اردبیل، براساس معیار های ورود و خروج انتخاب شدند و 60 کودک سالم (30 دختر و 30 پسر) نیز به عنوان گروه کنترل، به صورت داوطلبانه شرکت کردند. تعادل ایستا با آزمون ایستادن روی یک پا و ایستادن تاندم در وضعیت های چشم باز و بسته با پایایی (0٫99 تا 0٫87=r) ارزیابی شد. آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD برای مقایسه بین گروه ها استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که در تکلیف های تعادلی تحت مطالعه، عملکرد دختران نابینا و ناشنوا و سالم تفاوت معناداری ندارد؛ درحالی که عملکرد پسران ناشنوا و سالم در مقایسه با پسران نابینا، در همه تکلیف های تعادلی (0٫05>P) غیر از ایستادن تاندم با چشم بسته بهتر بود (0٫507=P).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های طرح حاضر، کودکان نابینا در مقایسه با کودکان ناشنوا و سالم تعادل ایستای ضعیف تری دارند. ازآنجاکه افراد نابینا نمی توانند فقدان درون داد بینایی برای حفظ ثبات پاسچرال را جبران کنند، کاهش ثبات پاسچرال در وضعیت استاتیک را نشان می دهند. بنابراین، شناسایی جامع عوامل موثر بر تعادل و مشکلات و ضعف تعادلی در زمان مناسب، توجه به این عوامل در برنامه های تمرینی و تقویت آن در کودکان با معلولیت حسی به خصوص نابینایان، استفاده از نیرو های متخصص و نیز توجه ویژه به فعالیت بدنی این کودکان در مدارس پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!