مقایسه تاثیر فوری سه کفی فانکشنال و UCBL و UCBL تغییریافته بر تعادل پویا در افراد مبتلا به صافی انعطاف پذیرکف پا

پیام:
چکیده:
هدف
تحقیقات نشان می دهد کاهش یا افتادگی قوس طولی داخلی پا، یعنی صافی کف پا، می تواند احتمال آسیب دیدن پا را حین فعالیت های روزانه نظیر راه رفتن افزایش دهد. براین اساس، امروزه ارتزهای پا برای کنترل صافی کف پا و جلوگیری از چنین آسیب هایی، به طور شایع تجویز می شود. البته سازوکار تاثیرگذاری این وسایل بر تعادل فرد، کاملا مشخص نیست و نیازمند استفاده از ابزارهای گوناگون برای کمی سازی مشاهدات بالینی است.
هدف
هدف اصلی این مطالعه، بررسی و مقایسه تاثیر فوری سه کفی فانکشنال و UCBL و UCBL تغییریافته بر تعادل پویا در افراد مبتلا به صافی انعطاف پذیرکف پا است.
روش بررسی
بیست مرد و زن جوان مبتلا به صافی انعطاف پذیرکف پا (سن 2٫8 23٫5) تحت مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به روش نمونه گیری غیراحتمالی و از نمونه های دردسترس، برای مطالعه انتخاب شدند. آزمودنی ها آزمایش تعادل را در چهار حالت انجام دادند: با کفش به تنهایی، با کفش وکفی فانکشنال، با کفش و کفی UCBL و با کفش و کفی UCBL تغییریافته روی دستگاه تعادل بایودکس. در هریک از این حالت ها، متغیر نوسانات کلی و داخلی خارجی و قدامی خلفی اندازه گیری شد. آزمون آنالیز اندازه های تکراری به منظور آنالیز داده ها استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه، نشان داده شد میزان نوسانات کلی در کفی های فانکشنال و UCBL به طور معناداری، کمتر از UCBL تغییر کرده بود (0٫05>P)؛ اما نوسانات در راستای داخلی خارجی و قدامی خلفی، در بین سه ارتز تفاوت معنا داری نداشت. در مقایسه بین کفش با هریک از کفی ها، نتایج، معنا دارنبودن شاخص های ثبات را در هریک از راستاهای داخلی خارجی، قدامی خلفی و کلی، میان کفش و کفی ها نشان داد.
نتیجه گیری
باتوجه به کاهش معنا دار نوسانات پاسچرال در کفی های UCBL و فانکشنال نسبت به کفی UCBL تغییریافته، به نظر می رسد تفاوت ساختاری ارتزها بر بهبود تعادل در افراد مبتلا به صافی کف پای انعطاف پذیرموثر باشد. معنا دارنشدن شاخص های تعادلی میان کفش و کفی ها بیانگر این بود که کفش به تنهایی نیز بر کاهش نوسانات پاسچرال موثر بوده است؛ بنابراین، به دلیل کارایی موثر کفش، کفی ها بدون دوره انطباقی نتوانستند بر ظرفیت تعادلی افراد موثر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!