تاثیر یک دوره برنامه حرکات اصلاحی بر تعادل پویا در افراد مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یک دوره برنامه حرکات اصلاحی بر تعادل پویا در افراد مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک بود.
روش بررسی
برای اجرای این پژوهش، 20 فرد مبتلا به بیماری اسکولیوز ایدیوپاتیک با میانگین سن 2٫7±13٫6 سال و قد 13٫9±153٫3 سانتی متر و وزن 9٫6±44٫4 کیلوگرم، به صورت داوطلب در تحقیق شرکت کردند و به طور تصادفی، به دو گروه تجربی (10=N) و گروه کنترل (10=N) تقسیم شدند. ابتدا، محقق برای آزمودنی ها، مراحل و نحوه برگزاری آزمون ها و برنامه تمرین را توضیح داد. سپس، قد و وزن آزمودنی ها اندازه گیری شد. درنهایت، آزمون ها به این صورت گرفته شد: از حالت نشسته روی تکیه گاه بلندشدن و راه رفتن به صورت متوالی با پاشنه پنجه، برای سنجش تعادل پویا. درنهایت، گروه تجربی مدت 4 هفته، هفته ای 3 جلسه و هر جلسه، 45 دقیقه برنامه تمرین اصلاحی را انجام دادند و گروه کنترل هیچ تمرینی نکردند. بعد از 4 هفته، هر دو گروه دوباره آزمون های فوق را انجام دادند. در پایان، برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون آماری تی مستقل و تی هم بسته استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد یک دوره تمرین حرکات اصلاحی در آزمون، بر متغیرهای طول گام (0٫012=P) و انتهای حرکت (0٫030 =P) تاثیر معناداری دارد؛ اما، بر متغیر سرعت (0٫083=P) تاثیر معناداری ندارد. همچنین، بین دو گروه در دو متغیر طول گام (0٫02=P) و انتهای حرکت (0٫010=P) اختلاف معناداری وجود دارد؛ اما، در متغیر سرعت گام (0٫141=P) اختلاف معناداری وجود ندارد. در آزمون راه رفتن به صورت متوالی با پاشنه پنجه نیز بر متغیر سرعت راه رفتن (0٫001=P) تاثیر معنادار است؛ اما بر متغیرهای انتقال وزن (0٫012=P) و شاخص بلندشدن (0٫95=P) تاثیر معنادار نیست. در مقایسه دو گروه، در متغیر سرعت راه رفتن (0٫000=P) اختلاف معناداری وجود دارد و در متغیرهای انتقال وزن (0٫010=P) و شاخص بلندشدن (0٫73=P) اختلاف معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج، می توان گفت یک دوره تمرین حرکات اصلاحی برای بهبود بیماری اسکولیوز ایدیوپاتیک مناسب است.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!