یک تحلیل کمی از تاثیر جنسیت بر میزان تمایل برای سفر با دوچرخه

پیام:
چکیده:
امروزه، افزایش بی رویه خودروهای سواری در سطح شهرها و رشد روزافزون سفرهای درونشهری، مشکلاتی از جمله تراکم و آلودگی هوا به وجود آورده و منجر به تنزل کیفیت زندگی در کلان شهرها شده است. در چنین شرایطی معمولا به کارگیری سیستم های مدرن حمل و نقلی مطرح می شود، اگرچه روش های سنتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارند. سیستم دوچرخه سواری با توجه به فوایدی چون: کاهش تراکم و آلودگی هوا و افزایش سطح فعالیت فیزیکی مردم به عنوان یک گزینه حمل و نقلی سبز و انسان - محور مطرح می باشد. در ایران نیز، با توجه به وضعیت نگرانکننده افزایش خودروی شخصی و پیامدهای گسترده آن، ترویج استفاده از دوچرخه یک راه حل این بحران می باشد. مطالعات پیشین نشان می دهد، زنان و مردان به علت وجود تفاوت های ذاتی، تفاوت در مسئولیت های اجتماعی و دسترسی به امکانات، رفتار حمل و نقلی متفاوتی دارند. این موضوع در تهران با توجه به سهم تقریبا برابر و قابل توجه زنان در سفرهای درون شهری و به خصوص با توجه به فرهنگ و شرایط کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به این موضوع و همچنین مطالعات دوچرخه در ایران، این مقاله به تحلیل کمی تاثیر جنسیت بر میزان تمایل به استفاده از این وسیله ساده، ارزان و فاقد آلاینده برای یک نمونه شهروندان تهرانی می پردازد. در این مطالعه با استفاده از نتایج پرسشگری به صورت مصاحبه حضوری از 1096 شهروند تهرانی در منطقه 8 و گردآوری داده های ویژگی های فردی و خصوصیات سفر 1384 نفر- سفر، مدل انتخاب گسسته از نوع لوجیت دوگانه، جهت تحلیل عوامل موثر بر تمایل زنان و مردان برای سفر با دوچرخه با تاکید بر متغیرهای جدید ساخته شده است. در این مطالعه اثر متغیرهای توضیحی که در مطالعات پیشین کمتر مورد توجه قرار گرفته، مانند نوع وسیله نقلیه، هدف سفر، شروع سفر در ساعت اوج ترافیک و تعداد سفر روزانه مورد تحلیل و تمرکز قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد، عواملی همچون سن، هدف سفر و نوع وسیله نقلیه اثر متفاوتی بر تمایل زنان و مردان برای سفر با دوچرخه دارند. بر این اساس زنانی که از وسیله نقلیه شخصی و مردانی که از اتوبوس و مترو برای سفر استفاده می نمایند، تمایل کمتری به تغییر شیوه ی سفر به دوچرخه دارند. از طرفی زنان در سفرهای با هدف خرید تمایل بیشتر و در سفر با هدف آموزشی تمایل کمتر برای دوچرخه سواری دارند، در صورتی که مردان در سفرهای با هدف آموزشی تمایل بیشتری برای دوچرخه سواری دارند. نتایج بیانگر آن است که با افزایش سن و افزایش زمان سفر، تقاضای سفر با دوچرخه برای هر دو گروه زن و مرد کاهش می یابد. نتایج همچنین نشان می دهد، متغیرهای شروع سفر در ساعت اوج ترافیک و تعداد سفر روزانه، تنها بر تمایل مردان برای دوچرخه سواری موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!