برآورد قیمت سایه ای آلاینده های زیست محیطی CO2، NOx و SO2 در بخش حمل و نقل

پیام:
چکیده:
با توجه به لزوم به کارگیری معیارهای علمی و صریح در خصوص ارزیابی هزینه های تحمیل شده به محیط زیست، پژوهش حاضر با بهره گیری از اطلاعات مربوط به سنجش پارامترهای آلایندگی در بخش حمل و نقل و همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به نهاده ها و ستانده های تولیدی، اقدام به برازش الگوی مرزی تصادفی مسافت شده است.
با توجه به نظریه پیگو که هر آلوده گر باید هزینه های آلایندگی خود را پرداخت کند، در این مقاله با توجه به وجود کمبودها در زمینه روش های مناسب تحلیلی برای سیاست گذاری در زمینه محیط زیست، اقدام به برآورد قیمت های سایه ای آلاینده های زیست محیطی که در اثر سوخت های فسیلی مصرف شده در بخش حمل و نقل منتشر می شوند، شده است. بر این اساس میانگین قیمت های سایه ای (هزینه های کاهش آلودگی) در بخش حمل و نقل در طول سال های 1357 تا 1389 برای آلاینده اکسید نیتروژن (NOx) برابر با 121469/7- ریال برای هرتن کیلومتر، آلاینده دی اکسیدگوگرد (SO2) برابر با 131936/9- ریال برای هرتن کیلومتر و آلاینده دی اکسید کربن (CO2) برابر با 448/4381- ریال برای هرتن کیلومتر می باشد. یافته های این مطالعه به عنوان مبنای اولیه برنامه ریزی به سیاست گذاران این عرصه پیشنهاد می شود تا شناخت صحیح تری از آثار اقتصادی- زیست محیطی بخش حمل و نقل و هزینه های زیست محیطی تحمیل شده داشته باشند. با توجه به این که سهم آلاینده های دی اکسید کربن (CO2)، اکسیدنیتروژن (NOx) و دی اکسیدگوگرد (SO2) در بخش حمل و نقل از کل آلایندگی این بخش به ترتیب به طور متوسط در حدود 93، 6 و3 درصد می باشد، بنابراین، میانگین قیمت های سایه ای آلاینده های CO2، NOx و SO2 با در نظر گرفتن سهم هر کدام از این آلاینده ها، به ترتیب برابر 454/247، 777/406 و 409/004 ریال برای هرتن کیلومتر به دست می آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!