اثر پروبیوتیکی مخمر ساکارومایسس سرویزیا (Saccharomyces cerevisiae) و آسپرژیلوس نایجر (Aspergillus niger) بر رشد و پاره ای از شاخص های ایمنی فیل ماهیان جوان (Huso huso) پرورشی

پیام:
چکیده:
هدف از این تحقیق، ارزیابی اثرات پروبیوتیکی مخمر ساکارومایسس سرویزیا و آسپرژیلوس نایجر بر رشد و بازماندگی، نرخ ترشح آمونیاک، برخی از پارامترهای ایمنی و میکروبیوتای روده فیل ماهیان جوان (Huso huso) پرورشی بود. این پژوهش در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 3 تکرار انجام شد که شامل تغذیه فیل ماهیان جوان با جیره های غذایی حاوی 106×2، 106×4 و 106×6 سلول در گرم غذای پروبیوتیک و تیمار شاهد با جیره پایه بدون پروبیوتیک بود. فیل ماهیان با میانگین وزنی 81/2±8/31 گرم (± خطای استاندارد) به صورت تصادفی در 12 حوضچه فایبرگلاس 1000 لیتری با تراکم 30 قطعه ماهی در هر تانک توزیع گشتند. پس از 8 هفته غذادهی با جیره های آزمایشی در انتهای دوره، شاخص های رشد و زنده مانی، ایمنی، نرخ ترشح آمونیاک و میکروبیوتای روده ای بررسی شد. نتایج بدست آمده نشان داد که جیره غذایی مکمل سازی شده با 106×6 سلول در گرم غذا قارچ های پروبیوتیکی، بطور معنی داری شاخص های رشد، ایمنی، نرخ بقاء و نرخ ترشح آمونیاک را نسبت به گروه شاهد بهبود دادند. بررسی تراکم کل پروبیوتیک های قارچی و لاکتوباسیلوس های میکروبیوتای روده نیز موید افزایش معنی دار سطوح این میکروارگانیزم ها در روده بود. مطالعه حاضر نشان داد که افزودن ترکیبی پروبیوتیک های ساکارومایسس سروریزیا و آسپرژیلوس نایجر (با غلظت 106×6 سلول در گرم غذا)، می تواند تاثیر مطلوبی بر فاکتور های رشد و ایمنی فیل ماهیان جوان پرورشی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!