بررسی ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک عصاره الکلی حنا (Lawsonia inermis) در التیام آسیب جلدی تجربی ایجاد شده در پوست ماهی ماکرو (Labidochromis caeruleus)

پیام:
چکیده:
یکی از گیاهان داروئی شناخته شده در طب سنتی، حنا با نام علمی Lawsonia inermis می باشد. با توجه به وجود ترکیبات موجود در برگ های این گیاه، خواص فراوانی از جمله خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی، ترمیم زخم، مهارکننده ی تریپسین و نقش آنتی اکسیدانی برای آن گزارش شده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرگذاری دو ماده ی طبیعی (حنا و نمک) در روند التیام زخم تجربی ناشی از برداشتن فلس و تزریق آنزیم تریپسین (02/0 میلی لیتر زیر باله ی پشتی) انجام شد. برای این کار تعداد 54 قطعه ماهی آکواریومی ماکرو با میانگین 55/0±5/5 وزن به سه گروه هجده تایی تقسیم شدند. ماهیان تحت شرایط آزمایشگاهی در دمای 25-22 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. پس از ایجاد ضایعه، در روزهای 2، 4 و 6 ماهیان به مدت 10 دقیقه در حمام های مختلف قرار گرفتند. گروه نمک در آب نمک با غلظت 1%، گروه حنا در عصاره ی الکلی حنا با رقت 5/0% و گروه شاهد بدون استفاده از هیچ ماده ای حمام داده شدند. ماهی ها در طی سه مرحله نمونه برداری، هرکدام به فاصله یک هفته، به روش نخاعی کردن کشته شده و از محل زخم نمونه بافتی گرفته شد. از لحاظ ماکروسکوپی، تغییر رنگ محل زخم در گروه حنا در هفته دوم نسبت به دو گروه دیگر بسیار کمتر شده بود و در نهایت در هفته ی سوم آثاری از زخم در دو گروه نمک و حنا وجود نداشت. نتایج میکروسکوپی نیز نشان داد که در هفته دوم پس از ایجاد زخم، عصاره الکلی حنا بیش از نمک باعث کاهش تجمع سلول های التهابی در محل ضایعه گردید. به نظر می رسد اثر گذاری حنا بر متوقف کردن روند التهاب شدید، می تواند از صدمات و عفونت های ثانویه ی پوستی هم جلوگیری نماید که این حالت در ترمیم زخم های جلدی به طور سریع تر و موثرتری از حمام نمک دخیل بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!