اعتبار و تکرارپذیری Dual Digital Inclinometer در اندازه گیری زاویه کایفوز پشتی در زنان بالای 45 سال

پیام:
چکیده:
هدف
اندازه گیری دقیق کایفوز پشتی ستون فقرات هم در روند ارزیابی بیماران و هم در سنجش اثر درمانهای مختلف از ارزش بالایی برخوردار است.Dual Digital Inclinometer(DDI) به عنوان ابزاری که می تواند به صورت غیر تهاجمی مقدار زاویه کایفوز را اندازه گیری کند معرفی شده است. امابنا بر اطلاعات موجود تاکنون تنها یک مطالعه به بررسی اعتبار و تکرارپذیری این ابزار درکشورمان پرداخته است. لذا هدف از این مطالعه بررسی اعتبار وتکرارپذیری درون روز وبین روز ابزار DDI دراندازه گیری زاویه کایفوز پشتی ستون فقرات در جامعه زنان بالای 45 سال می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه متدلوژیک، کایفوز پشتی ستون فقرات توسط ابزار DDI در سه نوبت بر روی 20زن در دامنه سنی 70-45 اندازه گیری شد.دو اندازه گیری در یک روز به فاصله یک ساعت برای بررسی تکرارپذیری درون –روز و نوبت آخر با فاصله یک روز برای ارزیابی تکرارپذیری بین- روزها صورت گرفت.همچنین مقدارزاویه کایفوز با محاسبه زاویه Cobb بر روی تصاویررادیولوژیکی توسط آزمونگر اندازه گیری شد و اعتبارزاویه به دست آمده با ابزار DDI در مقایسه با آن مورد بررسی قرار گرفت.از آزمون ضریب همبستگی ICC با فاصله اطمینان 95% جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
دربررسی اعتباراندازه گیری کایفوز به دست آمده با ابزار DDI در مقایسه با زاویه Cobb مقدار ICC=0.86 به دست آمد که سطح اعتباربالایی را نشان می دهد. همچنین تکرارپذیری درون روز و بین روز زاویه کایفوز پشتی اندازه گیری شده با ابزار DDI به ترتیب با ضریب همبستگی ICC=0.93، ICC=0.95 به دست آمد.
نتیجه گیری
بنابر یافته های این پژوهش، ابزار DDI می تواندبه عنوان وسیله ای معتبر و تکرارپذیر برای اندازه گیری غیرتهاجمی کایفوز پشتی ستون فقرات به کارگرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!