بررسی میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان معده و عوامل موثر بر آن در استان یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان ها یکی از عوامل کشنده در جهان پس از بیماری های قلبی- عروقی می باشند. از این میان سرطان معده یکی از مهمترین سرطانها در سراسر جهان می باشد بطوریکه چهارمین سرطان شایع و دومین علت شایع مرگ بر اثر سرطان را در کل جهان تشکیل می دهد. بروز و بقای سرطان معده در سرتاسر جهان تغییرات عمده ای دارد و این مطالعه با هدف بررسی میزان بقاء و عوامل موثر بر سرطان معده در استان یزد انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از دسته مطالعات مشاهده ای و نوع تحلیلی آن بوده است که به روش طولی و مطالعه بقاء (Survival study) انجام شده است. جامعه ی مورد بررسی شامل کلیه بیماران مبتلا به سرطان معده که در استان یزد ساکن هستند و در طی سالهای 84 تا 88 تشخیص قطعی سرطان معده داده شده اند. انتخاب نمونه به روش سرشماری بوده و کلیه ی بیمارانی که در طی سالهای 84 تا 88 تشخیص قطعی سرطان معده داده شده اند وارد مطالعه شده اند که این تعداد در حدود 136 مورد برآورد شد. پس از جمع آوری داده ها و کد گذاری آنها، در نرم افزار SPSS16, STSTA12 وارد شد و از روش آماری حد حاصل ضرب کاپلان مایر (KAPLAN MEIER) استفاده و مدل مخاطرا متناسب کاکس به داده ها برازش داده شد؛ و همچنین برای مقایسه ی توابع بقاء درزیر گروه های مختلف از آزمونهای رتبه لگاریتمی (LOG-RANK TEST) یا آزمون تعمیم یافته ویلکاکسون (گهان، برسلو) استفاده شد.
یافته ها
66.9% بیماران را مردان و 33.1% دیگر را زنان تشکیل داده اند. میانگین سنی مردان و زنان به ترتیب 52/1 ± 62.86 و 31/1 ± 61.24 سال بدست آمد. میانگین (5%Trimmed Mean) و میانه بقا در هر دو جنس به ترتیب 26.16 و 19 ماه بدست آمد. احتمال بقای 1، 3 و 5 ساله بیماران به ترتیب 61.3، 31.2، 24.5 درصد برآورد شد. مدل متناسب مخاطرات کاکس نشان داد که شغل بیماران 0/03= P با طول عمر بیماران ارتباط معناداری داشته است.
نتیجه گیری
با اینکه میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان معده در استان یزد در حد مطلوب است اما با این حال با انجام اقدامات مداخله ای می توان این میزان را افزایش داد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
278
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!