توسعه مدل بهینه سازی هندسی منطقه کارگاهی، جهت کاهش تاثیرات عملیات اجرایی بر زمان تاخیر شبکه حمل و نقل

پیام:
چکیده:
با گسترش استفاده از وسایل حمل و نقل، راه ها، بزرگراه ها و آزادراه ها به سرعت در حال توسعه هستند. پس از سپری شدن عمر مفید روسازی، کارگاه های ترمیم روسازی در مسیر ترافیک، استقرار می یابند. تراکم ترافیک در مناطق کارگاهی، اثراتی از قبیل افزایش زمان تلف شده استفاده کنندگان از راه، افزایش ریسک تصادفات و افزایش هزینه های حمل و نقل را در پی خواهد داشت. این تاخیر شامل تاخیر قبل و در هنگام عبور از منطقه کاری در اثر کاهش سرعت و بعد از خروج از منطقه کاری ناشی از بازگشت به سرعت اولیه، می باشد. هدف از این تحقیق، ارایه ی مدلی است که بتواند با طراحی بهینه ی طول این کارگاه ها و فواصل آنها از یکدیگر، زمان تاخیر ناشی از گلوگاه های به وجود آمده در اثر بستن قسمتی از خط عبور جاده را تا آنجا که ممکن است کمینه نماید. پس از کالیبراسیون نرم افزار AIMSUN برای شرایط حاکم در جاده های ایران، و شبیه سازی مناطق عملیاتی در این نرم افزار، تاثیر 7 پارامتر مختلف بر زمان تاخیر، بررسی شد. گروه اول پارامترها شامل: پارامترهای ترافیکی جریان که عبارتند از: دبی جریان و درصد کامیون عبوری، وگروه دوم پارامترها مربوط به هندسهی منطقه عملیاتی شامل تعداد کارگاه ها، طول کارگاه ها، فاصله ی بین کارگاه ها، شماره ی خط عبوری مسدود شده و نحوه ی چینش کارگاه ها در منطقه ی عملیاتی است. در ادامه بر اساس داده های استخراج شده از نرم افزار AIMSUN، مدلی جهت بهینه کردن زمان تاخیر در مناطق عملیاتی ارایه شده که می تواند با دریافت پارامتر های تعداد خطوط عبور، تعداد خطوط مسدود شده، دبی جریان ترافیکی و درصد کامیون عبوری از منطقه عملیاتی، طول و فاصله ی بهینه جهت کمینه شدن زمان تاخیر را به کاربر ارایه دهد. در پایان مدل ارایه شده با کد نویسی در نرم افزار MATLAB به صورت بسته ی نرم افزاری ارایه شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
355
لینک کوتاه:
magiran.com/p1380578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!