مصورسازی تولیدات حوزه پزشکی در پایگاه اسکوپوس در سطح جهانی: با نگاهی به وضعیت جمهوری اسلامی ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
تولید علم در هر کشور، بیانگر توسعه یافتگی آن است و مجلات علمی به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد اطلاع‫رسانی و یکی از مشخصه های اصلی ورود یک نظام اجتماعی به دوره توسعه یافتگی تلقی می‫شوند. هدف از انجام پژوهش حاضر، مصورسازی مجلات علمی و تولیدات علمی نمایه شده حوزه پزشکی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سال‫های 2012-1996 و تعیین جایگاه ایران است.
روش کار
پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی تحلیلی و با رویکرد علم‫سنجی است. جامعه آماری پژوهش را آن دسته از مدارک و مقالات علمی منتشر شده در حوزه پزشکی تشکیل می‫دهند که طی سال‫های 2012-1996 توسط پژوهشگران تمامی کشورهای جهان نگاشته شده و در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس نمایه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SSPS و برای ترسیم گراف‮ها از نرم افزار LX edoN استفاده شده است.
یافته ها
یافته ها نشان داد که ده کشور اصلی تولیدکننده مدارک علمی حوزه پزشکی، نزدیک به 70% از مدارک منتشر شده را به خود اختصاص داده‫اند. همچنین 68 کشور دنیا دارای مجلات نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس هستند که کشورهای توسعه یافته (56 درصد)، بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند. یافته ها نشان داد که پر استنادترین مقالات و مدارک علمی منتشر شده حوزه پزشکی متعلق به کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده امریکا، بریتانیا و کانادا است.
نتیجه گیری
تولیدات و مجلات علمی حوزه پزشکی در سطح بین المللی بر مبنای پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سال‫های مورد بررسی در حال رشد بوده و در سال‫های پایانی این مطالعه جهش قابل ملاحظه‫ای داشته است. همزمان با افزایش تعداد مدارک و مقالات علمی، تعداد استنادات به آن ها نیز افزایش یافته است و بخش قابل توجهی از این ها متعلق به کشورهای توسعه یافته بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!