تاثیر کفی فانکشنال و کفش طبی بر تعادل ایستایی در کودکان دچار صافی کف پا انعطاف پذیر

پیام:
چکیده:
هدف
صافی کف پا، یکی از بدشکلی های رایج در کودکان به شمار می رود که در آن قوس طولی داخلی کاهش یا محو می شود و اگر در دوران کودکی درمان نشود، ممکن است در بزرگسالی سبب درد و دیگر مشکلات گردد. کفی و کفش طبی عموما برای درمان صافی کف پا در کودکان تجویز می گردد، اما تاثیر بیومکانیکی این وسایل هنوز واضح نیست. هدف این تحقیق مقایسه دو نوع مداخله ارتزی مرسوم در ایران شامل کفی فانکشنال و کفش طبی بر تعادل ایستایی با اندازه گیری جا به جایی مرکز فشار و سرعت نوسان آن در کودکان دچار صافی کف پای انعطاف پذیراست.
روش بررسی
این مطالعه نیمه تجربی بر روی 30 کودک دچار صافی کف پا و 10 کودک سالم به منظور به دست آوردن داده های تعادل در کودکان نرمال با پوشیدن کفش و کفی طبی انجام شد. ابتدا کودکان بر روی صفحه نیروی دستگاه نروکام به صورت یک پا می ایستادند و سپس این کار را با پای مقابل انجام می دادند و میزان جا به جایی مرکز فشار و سرعت نوسان آن ثبت می گردید. آزمون آماری اندازه های تکراری جهت مقایسه مداخله اورتزها در هر فرد. و آزمون تی مستقل جهت مقایسه گروه دچار صافی ف پا با گروه سالم استفاده شد. همچنین جهت آنالیز آماری از نرم افزار اس پی اس نسخه 17 استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد که در گروه دچار کف پای صاف، کفی فانکشنال به همراه کفش معمولی و کفش طبی نسبت به حالت پابرهنه سبب کاهش معناداری در میزان جا به جایی مرکز فشار می شدند (05/0p<) و تفاوت معنی داری بین دو گروه کفش طبی و کفی فانکشنال با کفش معمولی وجود نداشت (085/0=.P). سرعت نوسان مرکز فشار در حالت پابرهنه بیشتر از حالت های دیگر بود، اما در مقایسه با کفش طبی در حالت کفی فانکشنال و کفش معمولی سرعت نوسان کاهش یافت (سطح معناداری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه، تفاوت معناداری در تعادل بین پوشیدن کفش طبی و کفی فانکشنال به همراه کفش معمولی در حالت ایستادن بر روی یک پا وجود نداشت و با توجه به کاهش میزان جا به جایی مرکز فشار با کفی فانکشنال در مقایسه با کفش طبی و نیز عدم پذیرش کفش طبی توسط کودکان، به نظر رسد که تجویز کفی فانکشنال به همراه کفش معمولی می تواند تجویز مناسبی برای صافی کف پا کودکان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!