ویژگی های مورفولوژیکی، ترکیب شیمیایی و فرآسنجه های تخمیری اندازه گیری شده به روش تولید گاز یونجه اوایل غنچه دهی برداشت شده در چین های مختلف و در صبح و بعدازظهر

پیام:
چکیده:
در مورد ارزش تغذیه ای یونجه کشت داده شده در شرایط نیمه خشک شمال شرق ایران در چین های مختلف و در صبح و بعدازظهر اطلاعات اندکی موجود است. در این آزمایش اثر چین های مختلف یونجه برداشت شده در اوایل غنچه دهی در طول فصل رشد و زمان چیدن (ساعت 6 صبح و 6 بعدازظهر) بر ترکیب شیمیایی و فرآسنجه های تخمیری اندازه گیری شده به روش تولید گاز بررسی شد. یونجه چین های 1 و 2 (برداشت شده در بهار) در مقایسه با چین های 3 و 4 (برداشت شده در تابستان) محتوای پروتئین خام، خاکستر، میزان تولید گاز، انرژی متابولیسمی، انرژی خالص شیردهی، اسیدهای چرب کوتاه زنجیر و قابلیت هضم ماده آلی آزمایشگاهی بیشتر و فیبر نامحلول در شوینده خنثی (NDF) و فیبر نامحلول در شوینده اسیدی (ADF) کمتری داشتند. چیدن یونجه در صبح در مقایسه با بعدازظهر مقدار پروتئین خام را افزایش و محتوای برگ و نسبت برگ به ساقه را کاهش داد. چیدن یونجه در صبح و یا بعدازظهر تاثیری بر فرآسنجه های تخمیری یونجه خشک نداشت. نتایج این آزمایش نشان داد که یونجه اوایل غنچه دهی برداشت شده در فصل بهار و بعدازظهر دارای ارزش تغذیه ای بهتری نسبت به یونجه اوایل غنچه دهی در تابستان و صبح می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p1388411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!