تاٴثیر فلوکستین بر میزان مصرف غذا و رفتار غذایی در ماهی طلایی Carassius auratus

پیام:
چکیده:
سروتونین از جمله مونوآمین هایی است که نقش بالقوه ای در تنظیم مصرف غذا در پستانداران دارد و هر عاملی که بتواند فعالیت سروتونرژیک را افزایش دهد باعث کاهش اشتها می گردد. فلوکستین به عنوان ماده موثر داروی پروزاک با بلوکه کردن بازجذب سروتونین، موجب افزایش آن شده و با توجه به ورود این ماده به اکوسیستم های آبی به عنوان یک ماده آلاینده مطرح است. در این مطالعه نقش فلوکستین در میزان مصرف غذا و رفتار تغذیه ای ماهی طلایی، Carassius auratus بررسی گردید. در آزمایش 1، ماهیان با وزن 49-21 گرم در چهار گروه تقسیم شدند. گروه کنترل: بدون هیچ گونه تزریق؛ گروه تزریق شده با سرم فیزیولوژیک؛ و گروه های تزریق شده با μg g-1 1 و μg g-1 10 وزن بدن فلوکستین که در 5 نوبت به صورت یک روز در میان تزریق شدند. میزان مصرف غذا بعد از هر تزریق محاسبه شد و در نهایت تغییرات وزنی تیمارها نیز بررسی گردید. در آزمایش 2، تعداد 20 عدد ماهی طلایی در دو گروه برای آزمون رفتاری انتخاب شدند که شامل گروه کنترل و گروه تزریق شده با μg g-1 10 وزن بدن فلوکستین بودند که در 5 نوبت به صورت یک روز در میان تزریق شدند. بعد از هر تزریق رفتارهای تغذیه ای نمونه ها بررسی شد. نتایج نشان داد که فلوکستین باعث کاهش معنادار مصرف غذا در ماهیان می شود. کاهش مصرف غذا، کاهش معنادار وزن گیری را در گروه Flu-10 به دنبال داشت. همچنین فلوکستین بر رفتار غذایی ماهی طلایی موثر بوده و میل به جستجو و مصرف طعمه را بطور معنی دار کاهش داد. این مطالعه نقش بالقوه یکی از داروهای انسانی را بر فاکتورهای تغذیه ای یک ماهی استخوانی مشخص کرده و نشان می دهد که فلوکستین می تواند فاکتورهای غذایی و رشدی را در ماهی طلایی تحت تاٴثیر قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!