بررسی عوامل تعیین کننده در انتخاب پذیری و ترجیح زیستگاه سیاه ماهی (Capoeta capoeta gracilis (Keyserling 1891 در رودخانه سیاهرود (از سرشاخه های حوضه رودخانه سفیدرود)

پیام:
چکیده:
به منظور بهره برداری پایدار و حفظ تنوع زیستی اکوسیتم های رودخانه ای، شناخت نیازهای زیستی آبزیان امری ضروری است و ترجیح زیستگاه یکی از مهمترین عوامل مدیریتی برای جمعیت ماهیان می باشد. رودخانه سیاهرود از جمله رودهای فرعی منتهی به رودخانه سفیدرود در حوضه خزر است که از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد و از جمله مکان های پراکنش سیاه ماهی (Capoeta capoeta gracilis)، یکی از ماهیان بومی و گونه غالب این حوضه می باشد. نیازهای زیستی سیاه ماهی، با نمونه برداری از 13 ایستگاه و با سه تکرار در مهر و آبان ماه سال 1392 بررسی شد. برای این منظور ویژگی های هیدرولوژیک رودخانه شامل سرعت آب، عمق، عرض رودخانه، نوع بستر، شیب، ارتفاع از سطح دریا و نوع پوشش گیاهی در هر ایستگاه ثبت گردید. محدوده مورد استفاده و محدوده زیستگاه انتخابی با توجه به میزان در دسترس بودن هر واحد زیستگاهی برای متغیرهای مختلف از طریق نرم افزار HABSEL بدست آمد. نتایج حاصل از رگرسیون چندتایی با وجود همبستگی معنادار میان سرعت و عمق نشان داد ترجیح رفتاری در محدوده عمق های 17تا 38 سانتی متری می باشد و در عمق-های زیاد و خیلی کم کاهش پیدا می کرد. سیاه ماهی محدوده زیادی از سرعت آب بین 44/ 0 تا 56/ 0 متر بر ثانیه را انتخاب -کرده و بیشتر بستر سنگلاخی را برای زیستن ترجیح می دهد. بنابراین برخی فعالیت های انسانی که در رودخانه توتکابن در حال انجام است سبب تغییر در ویژگی های محیطی مانند عرض، عمق، سرعت جریان و بستر رودخانه می شود، ممکن است پراکنش سیاه ماهی را در این رودخانه تحت تاثیر قرار بدهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!