آنالیز دی آلل کراس برخی صفات مرتبط با رشد و امید به زندگی در ماهیان زینتی (Puntius tetrazona)

پیام:
چکیده:
آمیزش بین گونه ای بطور گسترده ای برای تولید دورگه های با صفات برتر در حیوانات آبزی مورد استفاده قرار می گیرد. در این بررسی توارث مادری، توانایی ترکیب عمومی و اختصاصی، هتروزیس و افت بواسطه همخونی (افزایش هم تباری) در صفات مرتبط با رشد شامل سرعت رشد بدن بر حسب گرم در روز، سرعت افزایش طول بر حسب میلیمتر در روز، وزن بدن بر حسب گرم، طول و عرض بدن بر حسب میلیمتر و همچنین درصد تلفات در قالب طرح دی آلل کراس کامل در نتاج خالص و دورگه های حاصل از سه گونه تایگر و دو هیبرید آن شامل گرین و آلبینو بارب بررسی گردید. نتایج نشان داد بالاترین میزان توارث مادری در صفات مذکور مربوط به هیبرید آلبینو بوده و این هیبرید به عنوان لاین مادری بهترین عملکرد را نسبت به دو گونه تاریگر و هیبرید گرین بارب دارا است. میزان توانایی ترکیب عمومی گرین بارب در سه صفت (وزن، طول و عرض بدن) و در دو صفت سرعت رشد بدن و سرعت افزایش طول (تغییر طول) بدن هیبرید آلبینو عملکرد بالاتری نشان داد. مقایسه میزان توانایی ترکیبی خاص نشان دهنده برتری ژنتیکی هیبرید آلبینو هم به عنوان لاین پدری و هم به عنوان والد مادری در ترکیب با دو گونه تایگر و هیبرید گرین بارب بود. در بررسی مربوط به میزان هتروزیس، مقدار آن برای چهار صفت سرعت افزایش طول، وزن بدن، طول و عرض ماهیان منفی برآورد شد، اما میزان آن در دو صفت سرعت رشد بدن و درصد تلفات مثبت بودند که نشان دهنده فاصله ژنتیکی زیاد والدین در دو صفت مذکور می باشد. میزان افت بواسطه همخونی (افزایش هم تباری) نیز بیشترین میزان آن مربوط به صفت طول بدن و کمترین میزان آن در بین صفات رشد مربوط به سرعت رشد بدن برآورد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!