طراحی آموزشی و اجرای دوره کوتاه مدت مراقبت های دارویی به شیوه مجازی و بررسی رضایت مندی شرکت کنندگان از آن

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
لزوم توانمندسازی مدیران داروخانه ها در زمینه ارائه مراقبت های دارویی پس از اجرای طرح تحول سلامت بیش از پیش احساس می شود. هدف از این مطالعه طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره مجازی کوتاه مدت مراقبت های دارویی بود.
روش بررسی
ابتدا به منظور ارزیابی نیاز آموزشی با 5 نفر مدیران داروخانه های بیمارستانی به روش کیفی مصاحبه انجام شد و نیازهای آموزشی مشخص گردید. پس از تدوین کوریکولوم، فرایند طراحی آموزشی به منظور اجرای مجازی برنامه انجام گرفت. مدرسین دوره در برنامه کارگاه های سه روزه توانمندسازی دوره شرکت نمودند. طرح درس الکترونیکی دوره تدوین شد و محتواهای مولتی مدیا در سامانه نماد مجازی دانشگاه قرار داده شد. پذیرش فراگیران مجازی به صورت اینترنتی انجام شد. دوره اول پذیرش به مدت یکسال و در سه پودمان به صورت الکترونیکی ترکیبی اجرا گردید. ارزشیابی از شرکت کنندگان در انتهای هر پودمان با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته به صورت خودگزارش دهی انجام گرفت و سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
38 مدیر داروخانه در این دوره شرکت کردند. در طول برگزاری دوره 10 نفر (26 درصد) از ادامه برنامه انصراف دادند و 28 شرکت کننده موفق به کسب نمره قبولی در دوره شدند. میانگین نمرات آزمون های کتبی 18 با انحراف معیار 45/. بود. 65 درصد شرکت کنندگان کل دوره را خوب و 35 درصد متوسط توصیف کردند.
نتیجه گیری
با توجه نیازسنجی انجام شده و نتایج ارزشیابی مبنی بر رضایت شرکت کنندگان از برگزاری این دوره می توان برگزاری این دوره در سطح آموزش کشوری را به مسئولین ذی ربط پیشنهاد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!