چالش های حرفه پرستاری از دیدگاه دانشجویان: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
دانشجویان پرستاری به عنوان کسانی که مسائل و چالش های حرفه پرستاری را از نزدیک تجربه می کنند، می توانند اطلاعات خوبی را در اختیار مدیران پرستاری قرار دهند. این مطالعه با هدف تبیین ادراک دانشجویان پرستاری از چالش های حرفه ای در دانشکده پرستاری مامایی حضرت فاطمه(س)شیراز در سال 1391 انجام گردید.
روش بررسی
این مطالعه کیفی با مشارکت 15 دانشجوی مقطع کارشناسی پرستاری، با نمونه گیری هدفمند انجام گردید. مشارکت کنندگان در دو گروه متمرکز و 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته شرکت نمودند. از مصاحبه عمیق، نیمه ساختاریافته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. متن کلیه جلسات ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نسخه برداری شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل درون مایه ای استفاده گردید. کدگذاری در سه مرحله انجام و درون مایه های اصلی و فرعی مشخص شدند.
یافته ها
یافته ها در قالب چهار درون مایه اصلی و یازده درون مایه فرعی شامل آموزش پرچالش (با درون مایه های فرعی ضعف برنامه آموزشی، توانمندی ناکافی اساتید،کمبود انگیزه و تعهد دانشجویان، عدم تناسب امکانات و تجهیزات)، مراقبت غیراصولی (با درون مایه های فرعی مراقبت غیر همه جانبه و شکاف تئوری–عمل)، هویت حرفه ای-اجتماعی نامناسب (با درون مایه های فرعی درک نادرست عمومی از حرفه پرستاری، عملکرد سازمان های ذی ربط، مشخص نبودن جایگاه دانشجوی پرستاری در نظام سلامت) و پژوهش های ناکارآمد (با درون مایه های فرعی پژوهش دانشجویی و پژوهش غیر مبتنی بر نیاز) استخراج شدند.
نتیجه گیری
دیدگاه دانشجویان پرستاری محدود به مسائل آموزشی نبوده و سایر ابعاد حرفه ای را نیز در بر می گیرد. مدیران و برنامه ریزان پرستاری می توانند با استفاده از تجربیات دانشجویان به راه کارهای مناسبی در جهت ارتقا حرفه پرستاری دست یابند.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!