سرواپیدمیولوزی توکسوپلاسموزیس در سرم خون مراجعین مشکوک به آزمایشگاه تشخیص طبی، 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
توکسوپلاسموز یک عفونت مشترک شایع بین انسان و حیوان است. عفونت اکتسابی بر اثر خوردن اووسیستهایی است که گربه دفع می کند و یا از طریق گوشت آلوده به کیستهای نسجی صورت می گیرد. فرم اکتسابی بیماری اغلب بدون علامت است و یا با احساس ناراحتی عمومی، تورم غدد لنفاوی و کوریورتینت همراه می باشد. در شکل مادرزادی عامل بیماری از طریق جفت مادر به جنین منتقل می شود. عفونت مادرزادی ممکن است سبب سقط جنین، آسیبهای سیستم اعصاب مرکزی و یا ناراحتی چشم می شود. هدف از این مطالعه تعیین سرواپیدمیولوزی توکسوپلاسموزیس در سرم خون مراجعین مشکوک به آزمایشگاه تشخیص طبی بود، 1392.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و به شیوه مقطعی است. از کل712 نفر که در طی سال 1390 در معاینات بالینی مشکوک به عفونت توکسوپلاسموز تشخیص داده شد، جهت بررسی سرولوژیک به آزمایشگاه تشخیص طبی ارجاع داده شدند. در آزمایشگاه از بیماران نمونه سرم تهیه و به روش ELISA با استفاده از کیتهای CHORUS TOXOPLA از نظر آنتی بادی های ضد توکسوپلاسما گوندی IgG, IgM آزمایش شدند. اطلاعات مربوط به سن، جنس، زمان مراجعه و نتیجه تست آزمایشگاهی در چک لیست ثبت گردید و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
از مجموع 712سرم افراد مورد آزمایش 649 نفر (91.2%) زن و 63 نفر ((8.8%مرد بودند. 171 نفر (24.3%) از نظر آنتی بادیIgG و 25 نفر ((3.5% ازنظر آنتی بادی IgM سرم مثبت بودند. در جنس مونث 159 نفر(93%)) ودر جنس مذکر 12 نفر(7%) IgG مثبت بودند. در جنس مونث 24 نفر(96%)) ودر جنس مذکر 1 نفر(4%) IgM مثبت بودند. بیشترین موارد تست مثبت به نسبت 9/5 درصد در سنین بالای 50 سالگی مشاهده گردید. پایین ترین درصد موارد سرم مثبت در گروه سنی زیر 20 سال(20%) و بالاترین درصد در بیماران بالای 60 سال(8/47 درصد) مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
بین فراوانی آنتی بادی های ویژه IgM و IgG درسرم خون مراجعین مشکوک و شاهد اختلاف معنی داری نیست، ولی سقط جنین در زنان با توکسوپلاسموزیس مزمن در ارتباط است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1414965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!