تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی: یک مطالعه هیبرید

پیام:
چکیده:
هدف

هدف از این مطالعه تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی، براساس تجربه کاردرمانگران بالینی و مدرسان کاردرمانی در جامعه ایرانی بود.

روش بررسی

این مطالعه از نوع کیفی است که تجزیه و تحلیل مفهوم هندلینگ در کودکان فلج مغزی به روش هیبرید، در سه مرحله انجام شد. در مرحله نظری، مروری بر مقالات مرتبط موجود در پایگا ه های اطلاعاتی معتبر تا سال 2014 صورت گرفت و مقالات ارزیابی و تحلیل شد. در مرحله کار در عرصه، نمونه گیری بصورت هدفمند و از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با 6 کاردرمانگر بالینی، میزگرد بحث و گفتگوی تخصصی با حضور 11 کاردرمانگر و دو مشاهده در کلینیک صورت گرفت. سپس نتایج دست نویس شد و تحلیل محتوا صورت گرفت. در مرحله نهایی، تحلیل کلی از دو مرحله قبل به انجام رسید.

یافته ها

پنج درونمایه اصلی برای مفهوم هندلینگ استخراج شد که عبارتند از: «مراقبت از کودک فلج مغزی»، «مدیریت درمان»، «درمان های دستی»، «آموزش مهارت های روزمره زندگی» و «حمل و جابه جایی». هم چنین درونمایه های مربوط به ویژگی های هندلینگ براساس نظرات مشارکت کنندگان؛ کنترل، ایمنی، حرکت و وضعیت دهی شناسایی شدند.

نتیجه گیری

به نظر می رسد نتایج این پژوهش می تواند تا حدودی به واضح تر شدن مفهوم هندلینگ کاردرمانی در کودکان فلج مغزی کمک نمای د. همچنین با شناسایی فرایند عوامل تسهیل کننده، بازدارنده و مفهوم هندلینگ، مدرسین و کاردرمانگران بالینی خواهند توانست با تکیه بر دانش مبتنی بر یافته های علمی، فعالیت های درمانی و آموزشی خود را به گونه ای طراحی و اجرا کنند که شرایط لازم برای آموزش، یادگیری و اجرای صحیح هندلینگ در کاردرمانی فراهم آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!