بررسی اثرات سطوح مختلف پودر دارچین با آنتی بیوتیک و پروبیوتیک بر عملکرد، فراسنجه های خونی و پاسخ ایمنی جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
این آزمایش به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف پودر دارچین با آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین و پروبیوتیک پریمالاک بر سیستم ایمنی و فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی با 384 قطعه جوجه یک روزه در قالب طرح کاملا تصادفی با 8 تیمار، 4 تکرار و 12 قطعه پرنده در هر تکرار به مدت 42 روز انجام گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل: 1- جیره پایه (تیمار شاهد) 2- جیره پایه + 1 /0 درصد پودر دارچین 3- جیره پایه + 2/0 درصد پودر دارچین 4- جیره پایه + 3 /0 درصد پودر دارچین 5- جیره پایه + پریمالاک + 2 /0 درصد پودر دارچین 6- جیره پایه + ویرجینیامایسین + 2/0درصد پودر دارچین 7- جیره پایه + پریمالاک 8- جیره پایه + ویرجینیامایسین بودند. ویرجینیامایسین در دوره آغازین به میزان 15 گرم در تن و در دوره های بعدی به میزان 10 گرم در تن به جیره اضافه شد. هم چنین پریمالاک در دوره آغازین به میزان 900 گرم در تن، در دوره رشد 454 گرم در تن و در دوره پایانی 225 گرم در تن به جیره اضافه شد. تیمارهای جیره ای در این آزمایش تاثیر معنی داری بر صفات عملکرد جوجه های گوشتی شامل میزان مصرف خوراک، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل خوراک نداشتند و فقط در دوره آغازین از نظر مصرف خوراک اختلاف بین تیمارها معنی دار بود. برای ارزیابی ایمنی هومورال و سلولی به ترتیب از آزمایش SRBC و CBH استفاده شد. در مورد ایمنی هومورال، نتایج آزمایش SRBC نشان داد که در بین ایمنوگلوبولین های اندازه گیری شده G، M و T تنها ایمنوگلوبولین G در عیار اولیه و ثانویه در پاسخ به آنتی ژن SRBC تفاوت معنی داری را نشان داد. در عیار ثانویه که پاسخ در برابر آنتی ژن سریع تر و قوی تر می باشد استفاده از تیمار 1/0 درصد دارچین باعث افزایش ایمنی پرنده در مقایسه با تیمارهای حاوی آنتی بیوتیک و پروبیوتیک شد. در آزمایش ایمنی سلولی در 24 ساعت پس از تزریق محلول فیتوهماگلوتینین در روز 42 تیمار حاوی سطح 2/0 درصد دارچین و پروبیوتیک اختلاف معنی داری با سایر تیمارها نشان داد. افزودن پودر دارچین در سطح 2/0 و 1/0 درصد به ترتیب باعث کاهش معنی دار غلظت گلوکز و کلسترول سرم خون شد. این مطالعه نشان داد که استفاده از پودر دارچین و پروبیوتیک به عنوان جایگزین های آنتی بیوتیک در جیره ممکن است سبب بهبود پاسخ های ایمنی هومورال و سلولی و کاهش سطوح کلسترول و گلوکز سرم خون جوجه های گوشتی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!