تاثیر افزودن عصاره برگ زیتون (Olea europaea L.) و آلفا-توکوفریل استات در جیره بر عملکرد و ریخت شناسی روده کوچک جوجه های گوشتی از سن 7 تا 28 روزگی

پیام:
چکیده:
این آزمایش با هدف بررسی اثر افزودن آلفا-توکوفریل استات، عصاره برگ زیتون و پودر برگ زیتون به عنوان افزودنی خوراکی بر عملکرد و ریخت شناسی روده کوچک جوجه های گوشتی انجام شد. برای این منظور 120 قطعه جوجه گوشتی نر سویه راس 308 از سن 7 تا 28 روزگی به صورت تصادفی در پنج تیمار آزمایشی تقسیم شدند. برای هر تیمار، شش تکرار با 4 پرنده در هر قفس در طول دوره مطالعه در نظر گرفته شد. تیمارها شامل، یک گروه کنترل منفی تغذیه شده با جیره بر پایه ذرت و کنجاله سویا بدون افزودنی خوراکی، یک گروه کنترل مثبت تغذیه شده با جیره پایه همراه با 250 میلی گرم در کیلوگرم آلفا-توکوفریل استات، یک گروه آزمایشی تغذیه شده با جیره پایه همراه با 10 گرم در کیلوگرم پودر برگ زیتون و دو گروه آزمایشی باقیمانده با جیره پایه همراه با 120 یا 240 میلی گرم در کیلوگرم عصاره برگ زیتون تغذیه شدند. جوجه های تغذیه شده با جیره حاوی 240 میلی گرم در کیلوگرم عصاره برگ زیتون بیشترین میانگین اضافه وزن روزانه را داشتند. درصد لاشه خالی و درصد سینه به طور معنی داری برای جوجه های تغذیه شده با جیره حاوی پودر و یا عصاره برگ زیتون در مقایسه با جیره کنترل منفی بالاتر بود. گنجاندن برگ و عصاره برگ زیتون در جیره منجر به کاهش معنی دار طول نسبی دئودنوم گردید. طول پرز، عمق کریپت، ضخامت اپیتلیوم و سطح جذبی پرزها در جوجه های تغذیه شده با جیره حاوی پودر و یا عصاره برگ زیتون نسبت به جیره کنترل منفی افزایش یافت. استفاده از عصاره برگ زیتون به عنوان یک افزودنی خوراکی در جیره ممکن است بر عملکرد جوجه ها و سلامت دستگاه گوارش تاثیر گذار باشد. هرچند که آزمایشات بیش تری برای روشن کردن مکانیسم های زیربنایی افزایش عملکرد رشد در جوجه های گوشتی بوسیله پودر و یا عصاره برگ زیتون، مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1425496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!