اثر عصاره هیدرواتانولی میوه گیاه زرشک (Berberis Vulgaris L.) بر بیلیروبین و آنزیم های کبدی سرم خون موش های صحرایی نر کلستاتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات کبدی اغلب با افزایش بیلیروبین خون و آنزیم های کبدی در پلاسما همراه هستند. در این بررسی اثر پایین آورندگی بیلیروبین خون گیاه زرشک (Berberis vulgaris) مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی تعداد 42 سر موش صحرایی نر ویستار با محدوده وزنی 220-250 گرم به طور تصافی در شش گروه کنترل، شم، کلستاز، کلستاتیک درمان شده با عصاره زرشک (دوزهای 300 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم، روزانه به مدت یک هفته) و کلستاتیک درمان شده با داروی فنوباربیتال (15 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم شدند. موش ها با عمل لاپاراتومی و بستن مجرای صفراوی مشترک به کلستاز مبتلا شدند. بعد از سه روز در موش ها کلستاز ایجاد و هایپربیلیروبینمی به وقوع پیوست. در پایان آزمایش نمونه های خون به طور مستقیم از قلب موش ها تهیه و سرم آنها جدا و بیلیروبین کل، مستقیم و غیرمستقم و آنزیم های کبدی توسط کیت الایزا اندازه گیری شدند. اختلاف داده ها با 05/0P< معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
این بررسی نشان داد که موش های کلستاتیک درمان شده با عصاره زرشک به مدت یک هفته از کاهش معنی دار بیلیروبین خون و آنزیم های کبدی نسبت به گروه های کنترل و کلستاتیک درمان شده با داروی فنوباربیتال برخوردار شدند (01/0P<).
نتیجه گیری
اثر کاهش دهندگی بیلیروبین خون و آنزیم های کبدی توسط عصاره زرشک احتمالا به واسطه اثر ترکیبات موجود در این گیاه نظیر بربرین بر روی کبد و دفع بیشتر بیلیروبین از طریق کلیه ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1430221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!