مدل سازی مسیریابی وسایل نقلیه در شرایط وابستگی وسایل به نقاط تقاضا و با وجود محدودیت زمانی طول مسیر و حل آن با یک الگوریتم اجتماع مورچگان

پیام:
چکیده:
یکی از سیاست هایی که در مواجهه با مشکلات ناشی از حجم زیاد ترافیک در شهرهای پرجمعیت اتخاذ می شود، سیاست بازدارندگی مانند طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد است که براساس آنها عبور و مرور آزاد وسایل به حوزه ای از مناطق پررفت و آمد ممنوع می شود. در نظرگیری فرض طرح ترافیک وسایل نقلیه در مسئله، آن را به مسیریابی وسایل نقلیه با وابستگی وسایل به نقاط تقاضا تبدیل می کند. در این مقاله ابتدا مدل مسئله مطرح می شود که فرض وابستگی وسایل نقلیه به نقاط تقاضا را درنظر می گیرد و برای هر تور از وسیله نقلیه، محدودیت زمانی طول مسیر را اعمال می کند، سپس الگوریتمی کارا برای حل این مسئله، طراحی می شود. حل مسئله در دو مرحله صورت می گیرد. در مرحله نخست، به حل دقیق مسائل با ابعاد کوچک پرداخته می شود و در مرحله دوم، روش حل مبتنی بر الگوریتم فراابتکاری اجتماع مورچگان ارایه شده است که برای حل مسائل بزرگ مقیاس به کار می رود. قدرت جست وجوی الگوریتم پیشنهادی با ارائه روش های جست وجوی محلی در همسایگی نقاط موجه افزایش می یابد و از عملگرهای الگوریتم ژنتیک به منظور بهبود حل استفاده می شود. در پایان، دسته ای از مسائل آزمایشی طراحی شده و الگوریتم پیشنهادی، بر روی این دسته مسائل اجرا می شود. نتایج عددی حاصل از حل مسائل نمونه، کارایی چشمگیر الگوریتم پیشنهادی در مقایسه با جواب بهینه را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1439048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!