بررسی میدانی تاثیر کاریوگیشن ریل بر نویز غلتشی

پیام:
چکیده:
یکی از نکات مهم در زمان بهره برداری از خطوط راه آهن، آلودگی های زیست محیطی ناشی از نویز می باشد. علی رغم مطالعات چشمگیر صورت گرفته در موضوع نویز راه آهن، در زمینه تاثیر ناهمواری های ریل و به طور خاص کاریوگیشن ریل بر نویز غلتشی، تاکنون پژوهش مکفی صورت نگرفته است. این نوع خاص نویز در محل تماس چرخ و ریل ایجاد می شود که در آن، ناهمواری های سطحی و از جمله کاریوگیشن ریل مانع از حرکت روان چرخ بر روی ریل، تشدید ارتعاشات سازه ای در ناوگان ریلی و سازه خط و نتیجتا نویز می گردند. از این منظر، نویز راه آهن نیاز به بررسی بیشتر دارد. در راستای پاسخ گویی به نیاز فوق، پژوهش حاضر با تمرکز بر نویز غلتشی، به بررسی تاثیر کاریوگیشن ریل بر نویز غلتشی می پردازد. این تحقیق بر اساس آزمایش ها و سنجش های میدانی انجام گرفته است، به طوری که برداشت نویز در خط مستقیم و در قوس در قالب مجموعه ای از تست های میدانی و اندازه گیری کاریوگیشن ریل نیز بصورت یک روش غیرمستقیم و با استفاده از داده های ماشین اندازه گیر خط EM50 انجام شده است. مطابق نتایج تحقیق، شدت کاریوگیشن ریل و احتمال وقوع و شکل گیری آن در قوس های تند راه آهن در مقایسه با خطوط مستقیم بیشتر است. علاوه بر این، کاریوگیشن طول موج کوتاه ریل در خط مستقیم عامل اصلی نویز غلتشی در این ناحیه شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که نویز غلتشی در خط مستقیم به شدت به کاریوگیشن طول موج کوتاه ریل حساس و وابسته است. در مقابل، این حساسیت نویز غلتشی به کاریوگیشن خستگی تماسی غلتشی در قوس وجود ندارد. بر این اساس اهمیت کنترل کاریوگیشن طول موج کوتاه ریل در خط مستقیم به عنوان عامل اصلی تشدید نویز غلتشی افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1439098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!