بررسی ارتباط کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان با وضعیت دندانی در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی و کلینیک خاتم النبیا یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرسشنامه (Oral Health related Quality of Life-United Kingdom (OHQoL-UK یکی از ابزارهای اندازه گیری میزان تاثیر سلامت دهان و دندان بر کیفیت زندگی است که اثرات مثبت و منفی آن را به طور همزمان بررسی می کند. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد و کلینیک خاتم الانبیا یزد بود.
روش کار
این مطالعه بر روی 150 بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی یزد و کلینیک خاتم الانبیا یزد انجام شد. ابتدا طی معاینه کوتاهی توسط کلینیسین تعداد دندانها، وجود یا عدم وجود پروتز دندانی اعم از پروتز پارسیل و پروتز ثابت در بیماران مورد بررسی قرار گرفت. سپس از بیماران خواسته شد پرسشنامه OHQoL-UK را پر کنند.
نتایج
پرسشنامه ها توسط 61 مرد(07/ 42%) و 84 زن(93 /57%) تکمیل شد. مردان میانگین نمره کیفیت زندگی بیشتری نسبت به زنان داشتند(4/6 8 در مردان و 9/ 67 در زنان) اما این اختلاف از نظر آماری معنادار نبود(p=0/519). با افزایش سن نمره کیفیت زندگی بیماران کاهش یافت (p =0/214). با افزایش تعداد دندان ها نمره کیفیت زندگی هم افزایش یافت (p=0/002. r= 0/253). میانگین نمره کیفیت زندگی بیمارانی که پروتز پارسیل داشتند کمتر از سایر بیماران بود البته این رابطه از نظر آماری معنادار نبود(p=0/563). بیماران با پروتز ثابت میانگین نمره کیفیت زندگی بالاتری داشتند (p=0/05).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر وضعیت دندانی بر کیفیت زندگی, باید مداخلات لازم جهت بهبود وضعیت دندانی و بالتبع آن کیفیت زندگی انجام شود.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1443544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!