تشخیص دروغ با به کارگیری سنگنال حجم خون شریانی در پلی گرافی و با استفاده از تفکیک کننده خطی در نرم افزار متلب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یافتن روش هایی برای راست آزمایی و کشف دروغ از قرن ها پیش مورد توجه بشر بوده است. هدف در این تحقیق طراحی یک سیستم دروغ سنجی پلی گراف با ارزیابی سیگنال تغییرات حجم خون شریانی و ارائه آن به عنوان یک سیگنال جدید در پلی گرافی است.
روش کار
ثبت سیگنال های سایکوفیزیولوژی از طریق یک آزمون قیاسی پلی گراف و با استفاده از سیستم پلی گرافی کلاسیک در دو گروه انجام شد. پس از ثبت سیگنال ها با پیش پردازش مناسب اغتشاشات از سیگنال ها حذف شده و مشخصه هایی در حوزه زمان از سیگنال های سایکوفیزیولوژی استخراج شد. برای بررسی معناداری متغیرهای استخراج شده در سوالات مختلف از آزمون واریانس یک طرفه و برای مقایسه متغیرهای یک سوال و در دو سیگنال از آزمون t استفاده شد. در نهایت تفکیک سوالات راست و دروغ با اعمال متغیرها به یک تفکیک کننده خطی LDA انجام و درصد صحت تفکیک محاسبه گردید. کلیه مراحل فوق با استفاده از نرم افزار متلب انجام شد. سطح معناداری نیز 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
20 مرد در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد تغییرات ویژگی سیگنال حجم خون شریانی در سوال هدف نسبت به سایر سوالات کاهش معناداری داشته است (022/0P=) و سیگنال تغییرات حجم خون شریانی به جای سیگنال حجم خون مویرگی می تواند با درصد صحت بالاتری تفکیک سوالات راست و دروغ را انجام دهد. بهترین نتایج نیز با ترکیب سیگنال ها و به کارگیری ویژگی های استخراجی از سیگنال حجم خون شریانی صحت تفکیک 33/81 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر با جایگزین سیگنالی مناسب توانسته است به درصد صحت قابل مقایسه ای با سایر روش های پلی گرافی دست یابد و می تواند به عنوان روش مناسبی برای سیستم های غربالگری دروغ سنجی پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!