بررسی میزان مطابقت صحت گواهی فوت صادرشده با استانداردهای WHO وکدهای مرگ و میر در ICD10 در بیمارستان سینای تهران در شش ماهه دوم سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
شاخص های مرگ و میر و اطلاعات آماری مختلف مرگ ابزار خوبی در تعیین وضع سلامتی و بهداشت یک جامعه، نحوه پیشرفت شبکه های بهداشتی و به کارگیری روش های پیشگیری و درمان بیماری ها می باشد. اساس داده های مرگ و میر گواهی فوت است و مهم ترین شاخص در گواهی فوت صحت علل مرگ ثبت شده در گواهی فوت با استانداردهای WHO و کدهای علل مرگ و میر در ICD10 می باشد. سازمان بهداشت جهانی قوانین و دستورالعمل های مربوط به تکمیل صحیح گواهی فوت، انتخاب علت زمینه ای مرگ و طریقه کدگذاری آن ها ارایه نموده است. در مجموع ICD10 بستری مناسب برای تهیه و مقایسه آمارهای مرگ و میر در سطح بین المللی در میان کشورهایی که استانداردهای اعلام شده توسط WHOرا پذیرفته اند، فراهم نموده است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مشاهده ای، تحلیلی و مقطعی بوده و جهت مطالعه گذشته نگر است. جمعیت مورد مطالعه بیماران فوت شده در بیمارستان سینای شهر تهران در 6 ماهه دوم سال 1392 می باشد. به منظور گردآوری اطلاعات از چک لیست استاندارد استفاده گردید. در نهایت اطلاعات گردآوری شده بعد از کدبندی در نرم افزار آماری SPSS ثبت و از طریق آمار توصیفی و آزمون chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان صحت علل ثبت شده در گواهی فوت های صادره بر اساس اصول استاندارد سازمان بهداشت جهانی و کتاب طبقه بندی بین المللی بیماری ها 2/66درصد بوده است. بیشترین مرگ و میر در محدوده سنی بالای70 سال و در میان مردان رخ داده است. 5/30درصد فوت ها در مدت بستری کمتر از 24 ساعت رخ داده و بخش های اورژانس و ICU به ترتیب با 5/33درصد و 6/29درصد بیشترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند. میزان توافق کلی بین علل مستقیم مرگ ثبت شده در گواهی فوت و پرونده پرشکی 68/0 و میزان توافق کلی بین علل زمینه ای مرگ ثبت شده در گواهی فوت با علل زمینه ای ثبت شده در پرونده پزشکی 64/0 بوده است که از نظر آماری در سطح خوب طبقه بندی می گردد. بیشترین صحت کدگذاری بر اساس فصول 21 گانه ICD10 مربوط به فصل بیماری های سیستم ادراری تناسلی (91درصد) و کمترین صحت مربوط به فصل بیماری های سیستم گردش خون (73درصد) ثبت گردیده است.
نتیجه گیری
در این تحقیق میزان توافق میان تشخیص اولیه و نهایی پایین بوده که این امر نشان دهنده نقص سیستم ثبت مرگ در گواهی های فوت می باشد. با توجه به استانداردهای بین المللی اعلام شده از سوی WHO ثبت فاصله زمانی از شروع بیماری تا وقوع مرگ باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. از سوی دیگر با توجه به اهمیت ثبت علل فوت استاندارد در گواهی فوت، لازم است این تشخیص ها به صورت دقیق و با در نظر گرفتن قوانین عمومی و اختصاصی تعریف شده در کتاب طبقه بندی بین المللی بیماری ها جهت بررسی آماری و آنالیز شاخص های مرگ و میر کدگذاری گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!