شناسایی عوامل موثر بر ضرورت پذیرش دور کاری از نگاه مدیران مورد مطالعه: سازمان پزشکی قانونی کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
زمانی که این تحقیق انجام گرفت دور کاری به عنوان ایده ای نوین که می توانست مزایای ممکن را برای کارکنان به وجود آورد مطرح بود. در حال حاضر به دلیل مسکوت ماندن این موضوع، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. امید است نتایج این تحقیق و تحقیقات مشابه بتواند نمایانگر مزایای حاصل از دور کاری برای کارکنان و کارفرمایان باشد. دور کاران کارکنانی هستند که تمام یا بخشی از کارشان را جدا از محل استقرار کارفرمای خود و با استفاده از تکنولوژی اطلاعات انجام می دهند. این تحقیق با بهره گیری از الگوهای علی روابط بین متغیرها، تاثیر عوامل فردی، سازمانی، درک مفید بودن، درک سهولت و نگرش نسبت به دورکاری را بر پذیرش دورکاری توسط مدیران مورد بررسی و آزمون قرار می دهد.
مزایای فردی: توازن کار و خانواده، امکان اشتغال برای نیروهای معلول، مراقبت از فرزندان با استرس کمتر، انعطاف در مکان و زمان، بهبود کیفیت زندگی و کار، افزایش استقلال، افزایش مهارت های فنی، حواس پرتی کمتر، کاهش میزان استرس و فشارهای روانی، افزایش فعالیت های اجتماعی و امکان ادامه تحصیل و مطالعهمزایای سازمانی: امکان استخدام نیروی خاص، نگهداری و ابقاء کارکنان، بهبود بهره وری، کیفیت و رضایت شغلی، افزایش روحیه و تعهد سازمانی، توسعه تنوع نیروی کار، کاهش غیبت.
مزایای اجتماعی:کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی صوتی و هوا، کاهش مصرف سوخت، توسعه پایدار و اصلاح رفتارهای اجتماعی.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی پیمایشی و بر اساس هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور شامل120 نفر می باشدکه از این تعداد 109 پرسش نامه را تکمیل کرده اند. تحقیق توسط20 نفر از متخصصان، روایی سنجی شده و پایایی آن با استفاده از ابزار ضریب آلفای کرونباخ 891/0 به دست آمد.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان می دهد، عوامل فردی» بر «پذیرش دورکاری» تاثیر غیر مستقیم و در کل رابطه معناداری دارد. و در «پذیرش دورکاری» توسط مدیران، نقش اساسی ایفا می نماید. «عوامل سازمانی» بر «پذیرش دورکاری» تاثیر غیر مستقیم ندارد و در کل نیز رابطه معنادار ندارد. هم چنبن نتایج حاکی از عدم تاثیر «درک سهولت» بر «پذیرش دور کاری» است. در بعد تاثیر «درک مفید بودن» بر «پذیرش دورکاری» نتایج حاکی از وجود رابطه بین دو مولفه مذکور می باشد. تاثیر «نگرش به دورکاری» بر «پذیرش دورکاری» نیز حاکی از تاثیر نگرش مدیران بر پذیرش دورکاری توسط آنان می باشد.
نتیجه گیری
پژوهش انجام شده نشان دهنده سازمان محور بودن رفتار مدیران در مساله دورکاری است. بنابر این اگر مدیران نسبت به منافع دورکاری دانش و اطلاعات کافی داشته باشند نگرش مثبتی نسبت به آن خواهند داشت و در پذیرش دورکاری در سازمان انعطاف بیشتری از خود نشان می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!