استفاده از تئوری انتروپی اطلاعات و روش تصمیم گیری بیزین در شناسایی پارامترهای مناسب برای ارزیابی و تفکیک رخساره های نفتی (میدان نفتی منصوریفل جنوب ایران)

پیام:
چکیده:
به دلیل ناهمگنی زیر زمین از یک طرف وابهامات موجود در تفسیر ژئو فیزیکی از طرف دیگر، همواره شناسایی وتفسیر رخساره های درون چاهی با عدم قطعیت وریسک همراه است. امروزه روش های متنوعی جهت تفسیر کمی رخساره های نفتی گسترش یافته است که بطور کلی به دو دسته تعیینی واحتمالی تقسیم می شود. روش های تعیینی بر خلاف سادگی فرایند مدل سازی، قادر به ارائه خطا یا میزان صحت مدل به دست آمده نیستند. روش های احتمالی، علاوه بر کمی کردن خطای مدل، احتمال صحت آن را نیز در جای جای مخزن،بدست می دهند. روش بیزین از جمله روش های احتمالی می باشد که از احتمالات شرطی جهت مدلسازی استفاده می کند. این روش فعلاوه بر مدلسازی احتمالی رخساره های نفتی، اثر اطلاعات افزودنی در کاهش خطای دسته بندی را به صورت کمی ارائه می کند. تئوری انتروپی اطلاعات با کمی کردن عدم قطعیت ذاتی هریک از پارامتر های ورودی برای مدلسازی، انتخاب پارامتر های با ارزش را به سادگی امکان پذیر می سازد. در این مطالعه،که بر روی یک چاه از میدان نفتی منصوری واقع در جنوب ایران صورت گرفته است، پس از تولید داده های آموزشی با روش فیزیک سنگ و به کمک رابطه گاسمن، ابتدا با تحلیل انتروپی ارزش هریک از پارامتر های ورودی مشخص شد. سپس با استفاده ازتحلیل بیزین وبه کمک پارامتر های موثر جداسازی وتفکیک رخساره های نفتی، انجام شد. پنج پارامتر بهینه، پارامتر های امپدانس کشسانی، سرعت موج فشاری، سرعت موج برشی، چگالی وتخلخل بود که میزان خطای دسته بندی با استفاده از این پارامتر های با ارزش در حدود 11در صد بدست آمد وهم چنین بررسی نشان داد که پارامتر پرتو زائی گاما تاثیر مثبتی در روند شناسائی وتفکیک رخساره ها نداشته، که با نتایج حاصل از انتروپی مطابق می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!