تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغییرات سریع اجتماعی- فرهنگی، تغییر ساختار خانواده و تغییر سبک زندگی، انسان ها را با مسائل گوناگون روبه رو می کند. مقابله با این تغییرات نیازمند توانمندی های روانی- اجتماعی است و نیازهای زندگی امروزه، نقش تعیین کننده تامین سلامت روان افراد برای همگام شدن با این تغییرات را بیش از پیش مشخص می نماید. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون است. در این پژوهش 61 نفر از دانشجویان جدیدالورود سال1391 با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که از این تعداد 34 نفر در گروه آزمایش و 27 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرک مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS ویرایش20 و آزمون های کوواریانس تک متغیری (برای بررسی کلی سلامت روان)، چند متغیری (برای بررسی زیرمقیاس های سلامت روان) وt زوجی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که، براساس آنالیز کوواریانس تک متغیره، بین دو گروه آزمایش و کنترل در مقیاس های نشانگان جسمانی (P=.002)، نشانگان نارسا کنش وری اجتماعی (p=0.001) و نشانگان افسردگی (p = 0.048) ارتباط معنی دار بود، ولی در مقیاس نشانگان اضطرابی (p = 0.174) ارتباط معنی دار نبود. آنالیز کوواریانس چند متغیری نیز نشان داد، تفاوت بین زیر مقیاس های سلامت روان در گروه آزمایش و کنترل معنی دار بوده است (P=.002). با توجه به آنالیز t زوجی در گروه آزمایش، مهارت های زندگی باعث کاهش میانگین نمرات پس از آزمون در مقایسه با نمرات پیش از آزمون در مقیاس های نشانگان جسمانی (p=0.001)، نشانگان اضطرابی (006/0p=)، نارسا کنش وری اجتماعی (p = 0.017) و نشانگان افسردگی (p=0.001) شد.
نتیجه گیری
آموزش مهارت های زندگی بر کاهش نمره سلامت روان دانشجویان تاثیر داشته است و آموزش این گونه مهارت ها باعث ارتقای عملکرد در دانشجویان جدیدالورود می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 245
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!