بررسی وضعیت عزت نفس در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان فریمان در سال 1392

چکیده:
زمینه و هدف
عزت نفس قضاوتی است که فرد درمورد ارزش خود دارد. عزت نفس پایین در دانش آموزان می تواند سبب افت تحصیلی، احساس تنهایی و رفتارهای پرخطر در آنان گردد.
مواد و روش ها
در بررسی توصیفی- مقطعی 252 دانش آموز دختر راهنمایی به روش نمونه گیری طبقه ای چندمرحله ای انتخاب و اطلاعات از طریق بررسی های آنتروپومتریک و پرسشنامه کوپراسمیت گردآوری و با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری ANOVA و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمره عزت نفس دانش آموزان9/28 میاشد که 6/45% پایینتر و 4/54 % بالاتر از میانگین قرار داشتند. در بین حیطه های مختلف، کمترین نمره مربوط به عزت نفس خانوادگی(35/55 %) و بیشترین نمره مربوط به عزت نفس تحصیلی (16/61%) می باشد و همبستگی مثبت معناداری بین تمام حیطه های عزت نفس با یکدیگر مشاهده گردید.
ارتباطی معناداری بین عزت نفس با شغل پدر و مادر، تحصیلات پدر، محل سکونت، بعد خانوار، رتبه تولد، وضعیت بدنی دانش آموز مشاهده نشد. اما بین عزت نفس دانش آموزان با میزان تحصیلات مادر(04/0P<) ارتباط معناداری مشاهده گردید همچنین بیش از 78% از دانش آموزان ترجیح دادند از خانواده و مربیان خود اطلاعات در زمینه بلوغ کسب نمایند.
نتیجه گیری
با توجه به وجود ارتباط معنادار بین عزت نفس دانش اموزان و سطح تحصیلات مادر و همچنین ترجیح دانش اموزان به کسب اطلاعات از خانواده و مربیان، لزوم توجه بیشتر به افزایش اطلاعات والدین و مربیان بخصوص مادران در زمینه مسائل مختلف دوران بلوغ و مشکلات آن ضرورت می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1484063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!