بررسی شمایل نگارانه خاستگاه اختر ماه در فلزکاری اسلامی سده های 6 و 7 هجری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1394
پیام:
چکیده:
تصویر اخترماه یکی از رایج ترین تصاویر نجومی در فلزکاری سده های ششم و هفتم هجری است که گاه به تنهایی و گاه در کنار تصویر سایر اخترها بر بدنه اشیاء برنجی و مفرغی مرصع نقش بسته است. این تصویر فردی را نشان می دهد که به شیوه چهارزانو نشسته و هلال نمادینی را با دو دست مقابل رویش گرفته است. بروز ناگهانی این تصویر و کاربرد گسترده آن در آثار این دوره سوالاتی را درباره شمای لنگاری آن پیش کشیده است. اگرچه محققان پیشین گمان برده اند که ریشه و اساس شمایل نگاری این اختر، همچون سایر اخترها، به آیین های بین النهرینی، ابتدا بابلی و سپس حرانی، باز می گردد؛ شواهد قطعی و قان عکننده ای برای تایید و تقویت نظر خود ارائه نکرده اند. از این رو، در این مقاله با هدف شناسایی خاستگاه واقعی شمای لنگاری اختر ماه، تصویر این اختر در آثار فلزی دوران اسلامی مجددا بررسی و بازخوانی شده است. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. اطلاعات و داده های مورد نیاز این تحقیق نیز با استفاده از روش کتابخانه ای به دست آمده است. در آخر، یافته های این تحقیق، پس از گردآوری شواهد لازم و تجزیه و تحلیل آنها ب هروش کیفی، نشان می دهد که شمایل نگاری اختر ماه به صورتی که در فلزکاری اسلامی بروز پیدا کرده است، در باورهای ایران باستان و سنت هنری و تصویری ساسانیان ریشه دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1487805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!