واکاوی نقش و کارکرد شبکه های اجتماعی مجازی در حوادث انتخابات 1388جمهوری اسلامی ایران

چکیده:
رسانه های اجتماعی علاوه بر نقش رسانهای خود در فضای مجازی، ظرفیت ساماندهی و سازماندهی حرکتهای اجتماعی و مانورهای خیابانی را در فضای حقیقی دارند. شبکه های اجتماعی شامل وبلاگها، میکروبلاگها، سایتهای به اشتراکگذاری لینک، عکس، فیلم، خبر، ویکی ها، فروم ها، خبرخوانها و سایتهای اجتماعی از فناوری هایی هستند که امکان تعامل اطلاعات و دیدگاه ها را در محیط اینترنت به وجود میآورند. سرمایهگذاری ایالات متحده روی فناوری شبکه های اجتماعی با برنامهریزی، راهبرد مدون و بودجه مصوب در حمایت از اغتشاشات در ایران نشان دهنده اهمیت فوقالعاده و بهره گیری ابزاری نظام سلطه از این نوع رسانه است.
با توجه به این مهم، هدف اصلی این مقاله تبیین نقش و تاثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی سایبری در جنگ نرم با تاکید ویژه بر حوادث پس از انتخابات 1388 ایران است. در این مقاله ضمن بررسی نقش و جایگاه شبکه های اجتماعی در جنگ نرم، کاربرد و تاثیر این نوع رسانه در حوادث پس از انتخابات 1388 ایران واکاوی میشود. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و تحلیل اسنادی و با استفاده از رویکرد جوزف نای در زمینه جنگ نرم و سازوکارهای اقناعی تبلیغی آن به عنوان مبانی نظری، نقش و تاثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی سایبری را در حوادث پس از انتخابات 1388 بررسی و تحلیل می کند. یافته های تحقیق نشان می دهد شبکه های اجتماعی با مدیریت و حمایت ویژه ایالات متحده امریکا تلاش کردند ضمن ایجاد بحران مشارکت از طریق القای تقلب در انتخابات، مشروعیت نظام را به نقد بکشند و در نتیجه مردم را علیه حاکمیت تهییج و تحریک کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1489189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!