کاربست سند چشم انداز در سیاست خارجی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

چکیده:
در تحلیلهای سیاست خارجی، گروهی توجه خود را به ساختار سیاسی کشورها معطوف میکنند و بروندادهای خارجی را نتیجه مستقیم این فرایند میدانند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با هویت اسلامی و انقلابی خود، نمونهای برای بررسی این سطح از تحلیل است.
قابلیت فرهنگی و مقاومت در برابر تهدیدها و فشارهای بین المللی از یک سو و ترسیم سند چشم انداز به عنوان نقشه راه از سوی دیگر، شرایط خاصی را بر امنیت ملی ایران مترتب می کند. از آنجا که هدف غایی سیاست خارجی کشورها، تامین امنیت ملی است، اینکه «چه الزاماتی و بر چه اساسی برای نیل به اهداف امنیتی سند چشم انداز 1404 باید رعایت شود؟»، پرسشی کانونی در سیاست خارجی ایران است.
سازهانگاری با تکیه بر مفاهیم بیناذهانی، و هویت بازیگران در قالب سازوکار اجتماعی و صرف نظر از تقدم و تاخر نقش ساختار و کارگزار در روابط بین الملل تصریح میکند که «جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر هویت اسلامی و انقلابی مبتنی بر رهیافت پیشرفت همراه با مقاومت و با بهرهگیری از قدرت نرم و دیپلماسی عمومی می تواند امنیت ملی خود را در راستای این سند تامین کند».
راهبردهای مصونیتبخش به مفهوم حفظ، دفاع و صیانت از هویت و موجودیت ایران برای گسترش تمدن اسلامی، محوریترین عنصر امنیت ملی در سیاست خارجی ایران در فهمی بیناذهانی بین المللی است که میتواند جایگاه مد نظر را در راستای سند چشم انداز در سال 1404ه.ش سازمان دهد. نگاه هم زمان به مولفه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی امنیت، بینشی است که پژوهش حاضر به آن می پردازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1489191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!