پیشبرد توسعه روستایی از طریق کارآفرینی اجتماعی: آموزه های بانک گرامین

چکیده:
بسیاری از مسایل جامعه روستایی دارای ماهیت اجتماعی هستند و از اینرو حل آنها نیازمند راهکارهای اجتماعی نوآورانه است. از این منظر، کارآفرینی اجتماعی می تواند به حل مسایل جامعه روستایی، بویژه فقر و نابرابری کمک نماید. کارآفرینی اجتماعی در مناطق روستایی مبین پیگیری مسایل اجتماعی از طریق طرح راهکارهای نوآورانه برای بسیج ایده ها، ظرفیت ها، منابع و نهادهای اجتماعی مورد نیاز برای گذر اجتماعی متوازن است. کارآفرینان اجتماعی می توانند به توسعه یک زیست بوم کارآفرینانه و الگوی توسعه کسب وکار پایدار در مناطق روستایی مبتنی بر بهره برداری از فرصت های خاص این مناطق در راستای نیازهای واقعی جوامع روستایی یاری رسانند. جهان تا کنون شاهد تجربه های موفقیت آمیز متعددی در زمینه کارآفرینی اجتماعی بوده است. بسیاری از این کسب وکارهای اجتماعی، موفقیت های قابل توجه ای را برای توانمندسازی جوامع فقیر محلی داشته اند. آگاهی از این تجربه ها می تواند الهام بخش سیاستگذاران در سیاستگذاری توانمندساز متناسب فقرا و نیز کارآفرینان و سرمایه گذاران در توسعه کسب وکارهای اجتماعی در مناطق محروم باشد. در این مقاله که حاصل یک مطالعه مروری است، مفهوم و مناسبت کارآفرینی اجتماعی برای پیشبرد توسعه جوامع روستایی معرفی شده است و به طور مختصر تجربه بانک گرامین به عنوان یکی از نمونه های موفق کارآفرینی اجتماعی در دنیا شرح داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!