بررسی روند تغییرات غلظت فلوئوردر آبهای زیرزمینی با استفاده از تکنیک زمین آمار و پهنه بندی آن در سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، مطالعه موردی: چاه های آب شرب دشت یزد- اردکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تحقیقات انجام شده نشان داده است که وجود فلوئور در آب آشامیدنی در محدوده استاندارد میتواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. در عین حال غظلت بالاتر از حد مجاز آن در آب شرب موجوب بیماری فلوئورزیس دندانی و استخوانی می شود. با توجه اهمیت میزان فلوئور در آب آشامیدنی و همچنین توانایی سیستم اطلاعات جغرافیایی در تحلیل مکانی عوامل مختلف موجود در آب های زیر زمینی در این مطالعه غلظت فلوئور در دشت یزد-اردکان با استفاده از دو مدل IDW(Inverse Distance Weighting) و کریجینگ مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه از داده های مربوط به وضعیت کیفی آب های زیر زمینی شرکت آب منطقه ای استان یزد و میانگین سالیانه فلوئور در سال 1393 استفاده گردیده است. داده های مذکور مربوط به 76 حلقه چاه روستایی و 107 حقله چاه شهری در محدوده مورد بررسی بود. میزان فلوئور موجود در آب های زیرزمینی مناطق روستایی و شهری پس از مقایسه با استاندارد ایران، در محیط نرم افزار Arc GIS مورد تحلیل مکانی با دو روش درون یابی IDW و کریجینگ قرار گرفت .
نتایج
میانگین غلظت فلوئور در مناطق روستایی برابر با 68/0 میلی گرم در لیتر و در مناطق شهری برابر با 7/0 میلی گرم در لیتر بود. با توجه به حداقل و حداکثر غلظت فلوئور و انحراف از معیار 364/0 نواسانات غلظت فلوئور در مناطق روستایی بیشتر بود. برای هر دو منطقه روستایی و شهری روش درون یابی کریجینگ شرایط بهینه تری را نسبت به روش IDW داشت.
نتیجه گیری
ساکنین مناطق جنوبی دشت یزد اردکان با مشکل کمبود فلوئور در آب آشمامیدنی و خطر پوسیدگی دندان بیشتری مواجه هستند و باید مدیریت لازم در این مناطق صورت گیرد. روش های زمین آمار میتواند کمک شایانی به درک بهتر مسایل زیست محیطی نمایند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
220 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!