نقش نهادهای حمایتی در توسعه کارآفرینی: مطالعه طرح های اشتغال زای کمیته امداد امام خمینی (ره)

چکیده:
یکی از فعالیت های اساسی کمیته امداد امام خمینی(ره)، انجام فعالیت هایی است که به ایجاد روحیه خوداتکایی و اعتماد به خود، علاقه و استقبال از کار منجر می شود به نحوی که افزایش حجم این گونه فعالیت ها در مقایسه با سال های قبل را می توان به عنوان نشانه ای از اهمیت این موضوع تلقی کرد. هدف این فعالیت ها نیز کمک به درآمد خانوارها و ایجاد مشاغل مکمل جهت بهبود رفاه خانوارهای تحت پوشش است. بنابراین بررسی میزان استقبال و تمایل مددجویان نسبت به طرح های اشتغال زای کمیته امداد می تواند منجر به اثربخشی چنین طرح هایی در راستای توسعه کارآفرینی اقشار فقیر جامعه شود. در تحقیق حاضر ابتدا تاثیر وام های خرد کمیته امداد بر اشتغال زایی از طریق بررسی مبانی نظری و ادبیات پیشین بررسی شده است، سپس از طریق یک مطالعه موردی با کسب اطلاعات از تعدادی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان گرگان دیدگاه آنها در خصوص عوامل موثر بر استقبال از طرح های اشتغال زا بررسی شده است. نتایج بیانگر این است که مهم ترین عوامل موثر بر استقبال مددجویان از طرح های اشتغال زا، شامل آگاهی مددجو از وجود طرح ، تجربه خوب سایر مددجویان، مناسب بودن مدت بازپرداخت وام اشتغال، اعتماد و اطمینان مددجو نسبت به پرداخت وام، رسیدن به خودکفایی در زمان کوتاه، رضایت از روند آسان دریافت وام های اشتغال و ایجاد مهارت های کارآفرینانه در مددجو بودند. شفاف سازی و روشن کردن اهداف طرح های اشتغال زا برای مددجویان، دریافت ضمانت های قابل ارائه و راحت برای مددجویان وام گیرنده توسط بانک ها از جمله پیشنهادهای این مطالعه در راستای عوامل موثر بر استقبال از طرح های اشتغال زا توسط مددجویان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1524550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!