بررسی مرگ های ناشی از دوچرخه سواری درایران در دوره زمانی 1391 - 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال های اخیر استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه سبک و سالم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. اما متاسفانه توجه کمتر به رعایت شرایط ایمنی استفاده از این وسیله، آمار بالای مرگ میر در بین دوچرخه سواران را در پی داشته است. هدف این مطالعه نشان دادن شرایط پرخطر هنگام دوچرخه سواری و نواحی آسیب پذیرتر در هنگام استفاده از دوچرخه و ارائه راه کار مناسب جهت کاهش سوانح ناشی از دوچرخه سواری می باشد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، آمار و اطلاعات موجود در سازمان پزشکی قانونی ایران در فاصله زمانی فروردین 1389 تا اسفند 1391 با استفاده از آزمون chi-square و توصیف فراوانی داده ها در نرم افزار spss نسخه 20، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
بررسی آمارها نشان دهنده ی 526 مورد مرگ دوچرخه سوار در فاصله زمانی مورد مطالعه می باشند. متوسط در هر سال تعداد 188 نفر در اثر حوادث ناشی از دوچرخه سواری کشته شده اند. 5/93 درصد از مرگ ها ناشی از برخورد دوچرخه با یک وسیله نقلیه موتوری در حال حرکت می باشد. از تعداد 526 مورد مرگ دوچرخه سوار 480 نفر آنها (3/91 درصد) ضربه به سر داشته اند. در این بررسی نشان داده شد ضربه به سر شایع ترین عامل مرگ دوچرخه سوارها بوده است.
بحث و نتیجه گیری
بررسی این آمار و نیز آمار به دست آمده از مطالعات مشابه در بعضی کشورهای دیگر نشان می دهد که منطقه سر بسیار مستعد وارد آمدن ضربه است. مسلما تعداد و شدت این آسیب ها به وسیله پوشیدن کلاه ایمنی کاهش می یابد. برنامه ریزی در ایجاد قوانین و بهبود امکانات مربوط به دوچرخه سواری باعث افزایش استفاده از دوچرخه، به عنوان یک وسیله حمل و نقل و هم زمان یک ورزش و نیز کاهش در میزان حوادث مرتبط با دوچرخه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!