بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک لیشمانیوز جلدی در شهرستان چابهار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لیشمانیوز در ایران به عنوان یک معضل بزرگ بهداشتی مطرح است. با توجه به اینکه مطالعات اپیدمیولوژیک در کنترل بیماری و اقدامات پیشگیرانه موثر است، این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی لیشمانیوز جلدی در شهرستان چابهار طی سالهای 1387تا1389 انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بر حسب اطلاعات بیماران مبتلاء به سالک طی سال های گذشته در مراکز بهداشتی- درمانی چابهار انجام گرفته است. بدین صورت که اطلاعات دموگرافیک و اپیدمیولوژیک ثبت شده بیماران در مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان چابهار استخراج شده و توسط نرم افزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل صورت گرفت.
یافته ها
از 653 بیمار مبتلاء به لیشمانیوز جلدی مورد مطالعه، 57 درصد مرد و 43 درصد زن بوده اند. بیشترین موارد مبتلا در گروه سنی بدو تولد تا 4 سالگی و کمترین در گروه سنی بالای 40 تا 49 سال بوده است. بیشترین ضایعات (زخم) دست و پا بوده و اکثریت بیماران دارای دو زخم بودند. بیماران مورد مطالعه، ایرانی و افغانی بوده که بیشترین تعداد بیماران ایرانی بودند. 241 نفر (37درصد) از بیماران ساکن شهر و 412 نفر از بیماران (63 درصد) ساکن روستا بودند و همچنین بیشترین موارد سالک درسال 1387 فصل زمستان و کمترین آن درسال 1389 فصل پاییز گزارش شده است.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه فراوانی بیماری در شهرستان چابهار طی سال های 1387 تا 1389 روند نزولی داشته که این امر می تواند بیانگر ارتقاء وضعیت آموزشی- بهداشتی و همچنین رعایت بهداشت فردی از سوی مردم باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
29 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1533452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!