بررسی تنوع ژنتیکی 17 جمعیت از یونجه (Medicago sativa) با استفاده از صفات کاریوتیپی و نشانگر مولکولی ISSR

چکیده:
یونجه در بین گیاهان علوفه ای، به علت کیفیت خوب و داشتن ذخایر غذایی و سازگاری و تنوع وسیع جایگاه ویژه ای دارد. تنوع ژنتیکی 17 جمعیت از یونجه با استفاده از صفات کاریوتیپی و 8 آغازگر ISSR بررسی شد. آغازگرهای ISSR در مجموع توانستند 44 باند تولید کنند. آغازگر های IS3، IS14 و IS11 بیشترین تعداد باند و آغازگر IS16 کمترین تعداد باند را نشان دادند. میانگین درصد چند شکلی در آغازگرهای مورد استفاده برابر 18/90% محاسبه شد. میانگین محتوی اطلاعات چند شکلی PIC)) و شاخص نشانگر (MI) در آغازگرهای مورد بررسی به ترتیب برابر 36/0 و 88/1 بود که بیشترین میزان مربوط به سه آغازگر متفاوت بود و یکی از آغازگرها کمترین میزان را داشت. دندرو گرام حاصل از تجزیه خوشه ایبر اساس ضریب تشابه دایس نشان داد که می توان جمعیت ها را در 4 گروه قرار داد. مطالعات کاریوتیپی نشان داد تمام جمعیت های مورد بررسی تتراپلوئید بوده و تعداد کروموزوم پایه در تمامی جمعیت های مورد مطالعه 8 بود. فرمول کاریوتیپی برای تمام جمعیت ها 16m بود، بنابراین می توان بیان داشت که کاریوتیپ تمام جمعیت ها از کروموزوم متاسانتریک تشکیل شده است. نتایج تجزیه واریانس تنوع معنی داری را در بین جمعیت ها برای تمامی صفات کاریوتیپی نشان داد. جمعیت ها برای صفات مورد بررسی در دسته های متفاوتی قرار گرفتند. جمعیت های مورد بررسی با استفاده از تجزیه خوشه ایگروه بندی شدند و در 4 گروه قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1537649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!