یک روش اصلاحی جمعیت مورچگان ترکیب شده با الگوریتم های ابتکاری درج و جابه جایی برای حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با پنجره های زمانی

پیام:
چکیده:
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با پنجره های زمانی (VRPTW) یکی از مشهورترین مسائل بهینه سازی ترکیباتی در حوزه حمل و نقل است. چون این مسئله متعلق به مسائل -NP سخت است، بسیاری از دانشمندان و محققین روش های فراابتکاری برای حل آن ارایه داده اند. در این مقاله، به علت ضعف های موجود در الگوریتم سیستم مورچگان (ACS)، نسخه ای اصلاحی از این الگوریتم به نام HACS برای حل مسئله VRPTW ارایه می گردد. به منظور افزایش کارایی الگوریتم، دو روش جستجوی همسایه به نام های درج و جابجایی مورد استفاده قرار گرفته شده است. این اصلاحات سبب می شود که الگوریتم جدید از همگرایی زودرس اجتناب کند و به جواب های بسیار خوبی دست پیدا کند. در نهایت برای تست کارایی الگوریتم، تعدادی از مجموعه مثال 56 تایی سالامان در نظر گرفته و نتایج این الگوریتم با دیگر روش ها در ادبیات موضوع مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که نه تنها الگوریتم پیشنهادی توانسته جواب های بسیار خوبی را به دست آورد بلکه هفت عدد از بهترین جواب های تاکنون به دست آمده به وسیله الگوریتم HACS حاصل می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1547998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!