هنجاریابی آزمون دیداری- حرکتی بندر-گشتالت در گروه کودکان 7-4 ساله تهران

پیام:
چکیده:
هدف
آزمون بندر-گشتالت، یکی از معروف ترین آزمون های عصب-روان شناختی است که توسط لورتا بندر برا ی ارزیابی سطح بالیدگی ادراکی-حرکتی کودکان طرح ریزی شد. آزمون بندر علاوه بر کاربرد اصلی خود، یعنی تشخیص آسیب مغزی، کاربرد های مهم دیگری چون سنجش آمادگی کودکان برای ورود به دبستان، پیش بینی پیشرفت تحصیلی، تشخیص کودکان دچار اختلال خواندن و ناتوانی یادگیری، مطالعه نارسایی های رشدی و همچنین به عنوان یک آزمون هوشی غیرکلامی برای ارزیابی آمادگی خواندن کودکان در بدو ورود به مدرسه به کار بسته شده است. باتوجه به اهمیت بالای این آزمون در بخش های گوناگون، تدوین فرمی بهنجار از آن لازم به نظر می رسید؛ بنابراین در این پژوهش، این کار به شکلی به روزتر و جامع تر نسبت به دیگر پژوهش های انجام شده، صورت گرفته است.
روش
بررسی پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کودکان مراکز پیش دبستانی استان تهران تشکیل می داد. حجم نمونه موردبررسی، 523 نفر از کودکان پیش دبستانی بودند که در سه گروه 5-4 سال با 200 کودک (95 پسر و 105 دختر)، 6-5 سال با 199 نفر (112 پسر و 87 دختر) و 124 کودک 7-6 سال (64 پسر و 60 دختر) قرار گرفتند. آنان به طور نمونه گیری خوشه ایاز تعدادی مراکز پیش دبستانی واقع در مرکز، جنوب و شمال شهر تهران، طی سه ماهه اول سال 1391، انتخاب شدند. قرارگرفتن در دامنه سنی پیش ازدبستان و داشتن ظریب هوشی طبیعی (براساس اطلاعات اخذشده از مراکز) ملاک ورود آزمودنی ها به این پژوهش بود. کودکان در مهدهای محل خود موردآزمایش قرار گرفتند. پروتکل های به دست آمده براساس سیستم نمره گذاری رشدی کوپیتز نمره گذاری و درنهایت با استفاده از آزمون های خی-2 در نسخه 20 نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تحلیل های انجام شده در گروه کودکان 4 سال نشان دهنده 75/14=M و 82/1=SD بود. بیشترین تعداد خطاها به ترتیب به خطای تحریف در طرح A و شماره های 7 و 8 و کمترین خطاها نیز به ترسیم خطی در طرح های 6 و 3 مربوط بوده است. در خطای عدم تناسب در طرح A و خطای تکرار در طرح 2، دختران به طور معنادارتری خطای بیشتری را نسبت به پسران نشان داده اند. این در حالی است که در خطاهای چرخش طرح 5 و عدم تناسب در طرح 7، نمرات پسران بالاتر بوده است. در گروه کودکان 5 سال 67/9=M و 38/4=SD و پرتکرارترین خطا، تحریف در طرح های شماره 8 و طرح A بود. به علاوه کمترین خطا، به ترسیم خطی در طرح 3، تحریف در طرح 7 و ترکیب نادرست اجزا در طرح 5 تعلق داشت. در ترکیب نادرست و ترسیم خطی در طرح شماره 5، پسران به طورمعناداری نمرات خطای بالاتری از دختران داشتند. برای کودکان گروه 6 سال 15/8=M و 17/4=SD بود. رایج ترین خطاها در ترسیم به ترتیب عبارتند از: خطاهای تحریف در طرح 8 و A، چرخش در طرح های 7 و 3 و عدم تناسب در طرح 7. کمترین خطاها به ترسیم خطی در طرح های شماره 5 و 3، چرخش در طرح های 8 و 1 و به دنبال آن تحریف در طرح شماره 1 مربوط بود. تاثیر جنس مذکر در بروز خطاهای ترکیب نادرست در طرح A و 3، چرخش در طرح 1 و تحریف شکل در طرح 6 و7 و جنس مونث در خطای ترکیب نادرست در طرح 2 و خطای چرخش در طرح های 2 و 8 مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر با دیدگاه بالیدگی کوپیتز و دیگر مطالعات داخلی و خارجی همسو است و بر ارتقای رشد ادراک دیداری-حرکتی با افزایش سن دلالت می کند؛ بنابراین، بر قابلیت کاربرد این آزمون با روش نمره گذاری کوپیتز در مورد توافق های کودکان ایرانی اشاره دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!