عملکرد علوفه ای سورگوم تحت شرایط کم آبی و محلول پاشی اسید سالسیلیک و سولفات روی

چکیده:
به منظور بررسی اثر محلول پاشی اسید سالسیلیک و سولفات روی بر عملکرد علوفه و برخی خصوصیات کیفی و فیزیولوژیک سورگوم تحت شرایط کم آبی، آزمایشی به صورت اسپلت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی در سال زراعی 1392 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه انجام شد. عامل ها شامل تنش کم آبی به عنوان کرت اصلی در سه سطح شاهد، متوسط و شدید (آبیاری پس از رسیدن رطوبت خاک به 90، 70 و 50 درصد ظرفیت زراعی) و محلول پاشی به عنوان کرت فرعی در پنج سطح بدون محلول پاشی، محلول پاشی اسید سالسیلیک در دو سطح نیم و یک میلی مولار و سولفات روی در دوسطح 300 و 3000 میلی گرم در لیتر بود که در مرحله 5 تا 6 برگی انجام گرفت. بالاترین میزان قابلیت هضم علوفه با تیمار محلول پاشی سولفات روی 3000 میلی گرم در لیتر (76/64 درصد) در تمام سطوح حاصل شد. بیشترین میزان پروتئین خام (35/13 درصد) و خاکستر (32/8 درصد) با محلول پاشی سولفات روی 3000 میلی گرم در لیتر در آبیاری شاهد و کم آبی متوسط به دست آمد. عملکرد علوفه خشک درشرایط کم آبی شدید نسبت به آبیاری شاهد 11/21 درصد کاهش داشت. محلول پاشی سولفات روی 3000 میلی گرم در لیتر و اسید سالسیلیک نیم میلی مولار با میانگین 53/1571 گرم در متر مربع بالاترین عملکرد علوفه خشک را تولید نمودند. بنابراین این تیمارها به عنوان بهترین تیمارهای تولید عملکرد کمی و کیفی توصیه می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!