شبیه سازی تاثیر نیتروژن خاک بر الگوی رویش علف های هرز در بادرشبو

چکیده:
محتوای نیتروژن خاک با تاثیر بر شکست خواب بذر علف های هرز می تواند الگوی رویش آنها را تغییر دهد. به همین منظور آزمایشی در سال 1393 جهت پیش بینی رویش گیاهچه های توق، سلمه تره، سوروف، تاج خروس و پیچک و بررسی تاثیر محتوای نیتروژن خاک (شاهد با 07/0 % نیتروژن، افزودن 50 و 100 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) بر الگوی رویش آنها انجام شد. آزمایش بصورت طرح بلوک های کامل تصادفی بود. در طول فصل تعداد گیاهچه های گونه های فوق به طور هفتگی شمارش و حذف شدند. داده ها به درصد رویش تجمعی تبدیل و رابطه آنها با زمان دمایی در مدل اصلاح شده گامپرتز برازش داده شد. نتایج نشان داد که تمام گونه ها الگوی رویش متفاوت دارند. همچنین الگوی رویش علف های هرز سلمه تره و پیچک تحت تاثیر محتوای نیتروژن قرار نگرفت در حالیکه محتوای نیتروژن خاک الگوی رویش گونه های تاج خروس، سوروف و توق را به طور معنی داری تغییر داد. با افزودن 50 کیلوگرم در هکتار نیتروژن، تاج خروس، سوروف و توق در زمان دمایی 237، 96 و 63 رویش خود را آغاز کردند، در صورتی که در تیمار شاهد این مقادیر به ترتیب 340، 117 و 135 بود. همچنین این تفاوت ها در تکمیل رویش نیز مشاهده شد. با توجه به تاثیرپذیری الگوی رویش سه گونه تاج خروس، سوروف و توق در مناطقی که علف های هرز ذکر شده فلور غالب مزرعه را تشکیل می دهند باید به محتوای نیتروژن خاک به عنوان پارامتر تاثیرگذار در مدل سازی رویش توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1555977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!