کنکاشی در سبک زندگی دانشجویان پرستاری: مطالعه کیفی

چکیده:
مقدمه
یکی از مهم ترین مسائل مرتبط با جوانان، شناخت ابعاد مختلف سبک زندگی آنان است. از آن جایی که دانشجویان پرستاری به عنوان ارائه دهندگان خدمات مراقبتی، نقش کلیدی در ارتقاء سلامت جامعه دارند، این مطالعه، با هدف تبیین ابعاد مختلف سبک زندگی آنان انتخاب شد.
روش
مطالعه حاضر در حیطه پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوا با رویکرد جهت دار در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند 14 نفر (6 نفر زن و8 نفر مرد ) کارشناس پرستاری بودند، که با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند و تا رسیدن به تکرار در داده ها یا اشباع داده ها، ادامه یافت. از چهار معیار مقبولیت، همسانی، تعیین و انتقال پذیری برای ارزیابی روایی، دقت و پایایی داده های کیفی استفاده شد. کلیه مصاحبه ها پس از ضبط و رونویسی و چندین بار مرور، کدگذاری شد. و با تحلیل چارچوبی داده ها در قالب مقوله های اصلی، طبقه بندی شدند.
یافته ها
طی تحلیل داده ها، 9 طبقه اصلی شامل ابعاد نه گانه سبک زندگی دانشجویی ( ابعاد معنوی، تحصیلی، سلامت، اجتماعی، روانی، مجازی، اخلاقی، حرفه ای و اقتصادی) و 25 طبقه فرعی استخراج شد.
نتیجه گیری
سبک زندگی دانشجویی از ماهیتی پیچیده و ابعاد متنوعی برخوردار است و برای حفظ جامع نگری، باید به تمام ابعاد اهمیت داده شود. دانشجویان در ابعاد مختلف سبک زندگی دانشجویی، به مشکلات قابل توجهی اشاره نمودند که نیازمند لزوم توجه بیشتر مسئولین در سطوح دانشگاهی و ملی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
456 تا 471
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!